Egy David Clark H10-60 (P/N 12507G-13) pilóta headset érkezett hozzám javításra. Ennek a modellnek gyárilag cserélhető a kábele. A kábel felső csatlakozója egy 5 pólusú mini XLR lengő aljzat. A kábel alsó csatlakozója egy General Aviation csatlakozó pár (PJ-055 és PJ-068). A kábel megsérült a felső csatlakozó tövében, szigetelőszalaggal volt megerősítve. Továbbá a mikrofonja is recsegett a szár mozgatásakor.

David Clark H10-60 pilóta headset javítása

A sérült gyári csatlakozót kicserélhettem volna egy vele megegyező típusú csatlakozóra is. Az Amphenol AG3F például pont ilyen. De ehhez a vastag kábelhez ez a fajta csatlakozó nem éppen ideális, mert a kábel szorítója nem éri át rendesen a kábelt. Ezért úgy döntöttem, hogy kicsit átalakítom a headsetet annak érdekében, hogy a javítás tartós legyen, és egy masszívabb csatlakozó típussal láttam el. A headsetre egy GX16-5P-M avagy MIC-335 beépíthető dugó került, a kábelre pedig egy GX16-5P-F avagy MIC-325 lengő aljzat.

A GX16 csatlakozó masszívabb de egyben nagyobb méretű is, mint a mini XLR csatlakozó, ezért a headseten lévő furatot a gyári csatlakozó kiszerelése után lépcsős fúróval fel kellett fúrni 16 mm átmérőjűre az új csatlakozó beépítéséhez. A beépíthető dugó külső menettel van ellátva, a lengő aljzaton pedig található egy belső menetes rögzítő gyűrű, melynek segítségével a kábelt stabilan a headsethez rögzíthetjük annak csatlakoztatása után, vagyis a kábel nem forog el és nem csúszik ki a helyéről. A lengő aljzatnál 5×8 mm átmérőjű szilikon csőből készítettem törésgátlót a kábelhez.

David Clark H10-60 pilóta headset műszeres vizsgálata

Az átalakításhoz először a gyári és az új csatlakozó bekötését egyaránt felvázoltam magamnak. Vagyis mindkettőről készítettem egy-egy ábrát, aztán az egyes érintkezőkhöz odaírtam azok számát és funkcióját. Mindkét csatlakozó típus számozott érintkezőkkel rendelkezik, ami azért nagyon praktikus, mert így teljesen mindegy, hogy a csatlakozó dugó vagy aljzat, illetve hogy elölről vagy hátulról nézzük. Az ábrákra azt is felírtam, hogy egy adott érintkezőhöz milyen színű vezeték tartozik a headsetben illetve a kábelben. A legtöbb David Clark headset bekötése egyébként megtalálható az interneten a gyártó honlapján:


David Clark H10-60 pilóta headset kábel csatlakozójának bekötése

David Clark H10-60 headset bekötése

Funkció Headset Érintkező Kábel
[-] Mikrofon fehér vezeték Pin 1 fehér vezeték
GND sárga vezeték Pin 2 árnyékolás
[+] Mikrofon piros vezeték Pin 3 piros vezeték
[+] Hangszóró zöld vezeték Pin 4 zöld vezeték
[-] Hangszóró fekete vezeték Pin 5 fekete vezeték

Az általam választott GX16-5P típusú új csatlakozók bekötése

GX16-5P csatlakozó bekötése

Funkció Headset Érintkező Kábel
[+] Hangszóró zöld vezeték Pin 1 zöld vezeték
[-] Hangszóró fekete vezeték Pin 2 fekete vezeték
[+] Mikrofon piros vezeték Pin 3 piros vezeték
[-] Mikrofon fehér vezeték Pin 4 fehér vezeték
GND sárga vezeték Pin 5 árnyékolás

Miután elkészültem a kábellel, bedugtam a headsetet a kifejezetten erre a célra épített pilóta headset tesztelőbe. A mikrofon a szár fel-le mozgatásakor recsegett. Ennek a modellnek M-7A típusú mikrofonja van, amely egy erősített elektret mikrofon zajszűréssel. A mikrofon egyszerűen cserélhető, a mikrofon szárban lévő U-173/U típusú 2 pólusú villás csatlakozó dugóra csúszik rá, amit aztán a mikrofonhoz tartozó csavarokkal lehet rögzíteni egy sorkapocshoz hasonlóan. Amikor alaposabban szemügyre vettem a mikrofont, láttam, hogy az egyik ilyen csavar hiányzik belőle. Ez okozta az érintkezési hibát. Pótoltam a hiányzó csavart és még egy mikrofon szivacsot is húztam a mikrofonra.

David Clark H10-60 pilóta headset átalakítása


A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot,
ha megírja a javítandó eszköz típusát és hibáját:

Árajánlatkérés
Javítás munkadíj: Csatlakozó csere pilóta headseten10.000 forint
Csatlakozó: GX16 5 pólusú lengő aljzat1.000 forint
Csatlakozó: GX16 5 pólusú beépíthető dugó1.000 forint
Összesen:12.000 forint