Elkészült egy újabb David Clark H10-13.4 pilóta headset. A javítás során a sérült gyári kábelt kellett kicserélnem egy újra. Ezek a headsetek jó minőségűek, strapabíróak, viszonylag egyszerűek és jól javíthatóak. Szeretem az ilyen munkákat, szóval hozzatok még sok ilyet, és én szépen felújítom őket!
Habár a pilóta headsetek sokkal strapabíróbbak, mint a lakossági holmik, idővel ezek is elhasználódnak. Én elsősorban passzív vezetékes headsetek kábelhibáit javítom. Pilóta headsetek esetén a javítás legtöbbször csak a gyári kábel teljes cseréjével lehetséges.
Kábel javítás avagy teljes kábelcsere?
A sérült csatlakozókat ki lehetne ugyan cserélni szerelhető kivitelű csatlakozókra, de GA csatlakozó pár esetén a cserélt csatlakozó kábele rövidülne, ami nem esztétikus és nem is praktikus. A csatlakozó csere nem jelent gondot például egy Airbus csatlakozó esetén. A sérült kábelt lehet rövidítéssel javítani felül, ahol a fejhallgató részbe csatlakozik. Hogyha viszont a kábel külső burkolata több helyen is felrepedezett, akkor valószínűleg már eléggé el van használódva, emiatt a sérült szakasz kivágásával történő javítás nem volna tartós.
A javításhoz használhatunk a kívánt csatlakozóval gyártott univerzális pilóta headset kábelt, amin a gyári kábelhez hasonlóan a kábellel egybeöntött csatlakozók vannak. Az új kábel vezetékeit a fejhallgató belsejében kell összeforrasztani az ott található vezetékekkel. Gondoskodni kell a forrasztások szigeteléséről és a kábel mechanikus rögzítéséről is.
Univerzális pilóta headset kábel bekötése
Az új kábel bekötését szigorúan az eredeti bekötésnek megfelelően végezzük el, hogyha funkcionálisan nem szeretnénk módosítani a headseten. Ez alatt azt értem például, hogy műszerrel ellenőrizzük, hogy eredetileg mely érintkezővel vagy érintkezőkkel van összekötve a kábel árnyékolása, mert ez típusonként eltérő lehet. Vizsgáljuk meg, hogy a PTT érintkező be van-e kötve valahova. Nézzük meg, hogy a hang csatlakozó mono vagy sztereó kivitelű.
Érdemes készíteni egy ábrát a gyári csatlakozóról, és felírni, hogy a fejhallgató belső vezetékei közül egy adott színű vezeték mely érintkezőkkel van összekötve. Ezt legegyszerűbben a multiméter szakadásvizsgáló funkciójával tehetjük meg. Sérült gyári kábel esetén hibás mérési eredményt is kaphatunk (vezeték szakadás vagy vezetékek közti zárlat), ilyenkor hasznos a típus előzetes ismerete avagy a gyártói dokumentáció megléte. Készítsünk egy hasonló ábrát az új kábelről is, mert az új kábel vezetékei feltehetően más színűek, és a két ábra segítségével egyszerűbb lesz megfejteni, hogy melyik vezetéket melyikkel kössük össze a fejhallgatóban.
Univerzális General Aviation csatlakozós kábel előkészítése David Clark H10-13.4 pilóta headsethez: az árnyékolást összekötöttem a hangszóró csatlakozó negatív vezetékével, mivel ezek a headset gyári kábelében is össze vannak kötve, illetve a PTT érintkező vezetékét rövidebbre vágtam, mivel az gyárilag sincs bekötve.
Új kábel vezetékei | Headset belső vezetékei | Funkció |
---|---|---|
sárga vezeték | fekete vezeték | [-] Hangszóró |
fehér vezeték | piros vezeték | [+] Hangszóró |
kék vezeték | fekete vezeték | [+] Mikrofon |
fekete vezeték | fehér vezeték | [-] Mikrofon |
árnyékolás | mikrofon kábel árnyékolás + fejpánt kábel árnyékolás |
Gyártói dokumentáció
A legtöbb David Clark headsethez letölthető a dokumentáció a gyártó honlapjáról .pdf formátumban, ami három dolgot foglal magában: a data sheet avagy adatlap egy olyan specifikáció, ami ismerteti a műszaki paramétereket, a parts list avagy alkatrész lista egy robbantott ábra mellett felsorolja az alkatrészeket azok cikkszámával, az electrical schematic egy ábra a headset vezetékeléséről és a csatlakozó bekötéséről.
Pilóta headset tesztelés
A javításon átesett headsetet mindig teszteljük le, mert az elég ciki, hogyha a repülőnél derül ki, hogy nem működik. A tesztelésre hosszú távon a legjobb megoldás egy céleszközt építeni, ami rendelkezik a leggyakoribb csatlakozó típusokkal. Így nem kell adaptereket használnunk, ami csak egy újabb hibaforrás. A teszteléshez egy erősítő szükséges, ami felerősíti a mikrofon jelét, hogy az hallható legyen a hangszórókon keresztül. Érdemes plusz csatlakozókat beépíteni külső jelforrás (mikrofon) illetve külső hangszóró számára, hogy a hang és a mikrofon egymástól függetlenül is tesztelhető legyen. Fontos, hogy a kondenzátor mikrofonokhoz illetve a dinamikus mikrofonokhoz különböző erősítő kapcsolás használható.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Kábel: Pilóta headset kábel General Aviation | 10.000 forint |
Javítás munkadíj: Kábel csere pilóta headseten | 10.000 forint |
Összesen: | 20.000 forint |