A pilóta headsetek nagyon jó minőségű és strapabíró eszközök, nem mennek tönkre olyan könnyen, mint a többi fejhallgató. Viszont a javításuk és tesztelésük némileg bonyolultabb, mint a normál fejhallgatóké. A pilóta headsetek javításához ismernünk kell a különféle csatlakozók bekötését. Szükségünk lehet néhány adapterre, átalakító kábelre is. Az interneten kevés a magyar nyelvű szakirodalom a témában, ezért most összefoglalom a legfontosabb tudnivalókat.


Pilóta headset csatlakozók

Pilóta headseteken a leggyakoribb csatlakozó típusok a General Aviation, az Airbus és a NATO csatlakozók.

David Clark pilóta headset

  • A Standard General Aviation avagy GA csatlakozó, más néven Standard Fixed Wing vagy Twin Plugs csatlakozó valójában két jack dugót jelent:
    • A hang bemenethez vagyis a hangszórókhoz egy 6.3mm tüskeátmérőjű jack dugó tartozik; PJ055 avagy M642/4-1.
    • A hang kimenethez vagyis a mikrofonhoz egy 5.2mm tüskeátmérőjű jack dugó tartozik; PJ068 avagy M642/5-1.
  • Az Airbus csatlakozó egy 5 pólusú XLR dugó. Az Airbus csatlakozót értelemszerűen az Airbus gyártmányú repülőgépekben használják.
  • Az US NATO más néven Nexus U174/U vagy U93A/U vagy TP-120 csatlakozó egy olyan jack dugót jelent, ami 7mm tüskeátmérőjű és 4 érintkezője van. Ez főleg helikoptereken és katonai célokra használatos.
  • Az UK NATO csatlakozó egy olyan jack dugót jelent, ami 7.4mm tüskeátmérőjű és 4 érintkezője van. Ez főleg helikoptereken és katonai célokra használatos.

Az US NATO és az UK NATO csatlakozók ránézésre hasonlítanak egymáshoz, de kialakításukban kicsit mégis különböznek, ugyanis az US NATO dugó vége lekerekített, és a két csatlakozó bekötése sem azonos.


General Aviation csatlakozó bekötése
General Aviation GA csatlakozó bekötése

Airbus csatlakozó bekötése
Airbus csatlakozó bekötése

US NATO csatlakozó bekötése

Kenwood csatlakozó bekötése


Pilóta headset hangszórók

Impedancia

A pilóta headsetekben található hangszórók impedanciája eltér a normál fejhallgató hangszórók impedanciájától. A pilóta headsetek bekötése mono, vagyis nincs külön bal és jobb hangcsatorna, mint a sztereo fejhallgatók esetében. A két hangszóró egymással párhuzamosan van bekötve. A hangszórók impedancia értékéből számítható ki az eredő impedancia.

  • A katonai headsetek impedanciája általában 19ohm.
  • A civil repülőkön 300ohm impedanciájú headseteket használnak.

Az impedancia az áramfolyás gátlását határozza meg, vagyis hasonlít az ellenálláshoz, de megállapításához az induktiv és a kapacitív tényezőket is figyelembe kell venni. Ha a hangszóró két érintkezője között megmérjük az ellenállást egy multiméterrel, akkor az impedanciához közelítő értéket kapunk. Az impedancia nem a hangminőséget határozza meg, viszont illeszkednie kell a fejhallgató hangszóró impedanciájának az erősítő impedanciájához, mert csak úgy érhető el a lehető legnagyobb teljesítmény. Ha az erősítőhöz képest nagyobb impedanciájú hangszórót használunk, akkor a leadott teljesítmény kisebb lesz, ha viszont kisebb impedanciájú hangszórót használunk, akkor a nagy áram miatt tönkremehet az erősítő és/vagy a hangszóró.

Ha egy headsetet számítógéppel szeretnénk használni, ott az erősítő szerepét a hangkártya tölti be. A hangkártyák nagyjából 32ohm-os impedanciájú fejhallgatókkal működnek optimálisan. Telefonokhoz és hordozható zenelejátszókkal szintén a 32ohm-os vagy alacsonyabb impedanciájú fejhallgatók ajánlottak. Az otthoni hihi rendszerekhez pedig a magas impedanciájú fejhallgatók valók.

Frekvencia átvitel

A pilóta headsetek esetén a frekvencia átvitel sem szokványos. A emberi fül számára hallható hangmagasság-tartomány körülbelül a 20Hz és 20kHz közötti intervallumba esik, tehát a legtöbb zenehallgatásra tervezett fejhallgató igyekszik a hangot minél szélesebb tartományban visszaadni. A pilóta headseteket csak beszédhang átvitelére tervezték, vagyis ezeknek szűkebb a frekvencia átviteli tartománya.


Pilóta headset mikrofonok

A számítógépes és telefonos headsetekben elektret mikrofon kapszula található. A pilóta headsetekbe viszont kondenzátor mikrofont építenek. A klasszikus David Clark pilóta headsetek mikrofonjának meghajtásához 8-16V feszültségre van szükség, ezzel szemben a számítógép hangkártyák csak 5V-al működnek. Tehát a kondenzátor mikrofonok működéséhez tápellátás szükséges, ezért a mikrofon tesztelése egy erre a célra épített áramkörrel lehetséges, ami a mikrofon működéséhez szükséges fantomtápot biztosítja.

Az impedancia illesztés nem csak a hangszóróknál, de a mikrofonok esetében is fontos. A katonai rendszerek 5ohm impedanciájú mikrofonokat használnak, a civil rendszerek pedig 80-300ohm impedanciájú erősített elektret mikrofonokat.

General Aviation - PC átalakító