A pilóta headsetek nagyon jó minőségű és strapabíró eszközök, nem mennek tönkre olyan könnyen, mint az általános fejhallgatók. A javításuk és tesztelésük viszont némileg bonyolultabb a többi fejhallgatóhoz képest. A javítást a gyártói dokumentáció alapján kell elvégezni. Az interneten kevés a magyar nyelvű szakirodalom a témában, ezért az alábbi oldalon igyekszem összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat – elsősorban a vezetékes, passzív zajszűrős pilóta headsetek javításával kapcsolatban.


Pilóta headset csatlakozók

Pilóta headseteken a leggyakoribb csatlakozó típusok a General Aviation és az Airbus.

David Clark pilóta headset

  • A General Aviation avagy GA szabvány szerinti csatlakozó, más néven Standard Fixed Wing, Twin Plugs, Dual Plugs csatlakozó két jack dugóból áll:

    • A hangszórókhoz egy 6.35 mm (0.25″) tüskeátmérőjű jack dugó tartozik, ami 2 vagy 3 pólusú.

      PJ-055
      PJ-055B (M642/4-1)
      PJ-055M (M642/4-3)
      PJ-055R (M642/4-2)

    • A mikrofonhoz egy 5.23 mm (0.206″) tüskeátmérőjű jack dugó tartozik, ami 3 pólusú.

      PJ-068  (M642/5-1)

    A General Aviation a polgári repülésen belül általános célú, azaz nem kereskedelmi célú repülést jelent. Vagyis a GA csatlakozóval szerelt headseteket elsősorban a kisgépes pilóták használják.

  • Az Airbus csatlakozó egy 5 pólusú XLR dugó. (XLR-5-M)

    Az Airbus csatlakozót elsősorban utasszállító repülőgépeken, kereskedelmi járatokon használják.


  • Az US NATO avagy U-174/U típusú csatlakozó egy 7.1 mm tüskeátmérőjű, 4 pólusú dugó. Az érintkezők általában ezüst színűek. Ezt a csatlakozó elsősorban helikopterekben, illetve katonai célokra használatos.

    U-174/U (TP-101)
    U-93A/U (TP-102)
    U-93    (TP-120)

  • Az UK NATO csatlakozó egy 7.57 mm tüskeátmérőjű, 4 pólusú dugó. Az érintkezők általában sárgaréz színűek. Ezt a csatlakozó elsősorban helikoptereken, illetve katonai célokra használatos.

    AM-671, 10H/18575


Pilóta headset fülpárnák

A fejhallgatókon lévő fülpárna vagy szivacs egy idő után elhasználódik, a műbőr borítás lemállik. Az elhasználódott fülpárnák cseréje általában egyszerű, üzletünkben sok fejhallgató típushoz kapható utángyártott fülpárna.


Pilóta headset csatlakozók bekötése

A pilóta headsetek javításához ismernünk kell a különféle csatlakozók általános bekötését. A bekötési ábra például a headset kábel belső vezetékeinek műszeres méréssel történő beazonosításakor vagy a vezetékek folytonosságának ellenőrzésekor (szakadásvizsgálat) lehet hasznos, abban az esetben, hogyha a gyártói dokumentáció nem áll rendelkezésünkre.


General Aviation csatlakozó bekötése
(PJ-068, PJ-055)
General Aviation GA csatlakozó bekötése


General Aviation, MIL-P-642/5A típusú (PJ-068) mikrofon csatlakozó bekötése
MIL-P-642 típusú mikrofon csatlakozó bekötése


PTT gomb bekötése GA csatlakozós headseten

A PTT (Push to talk) gomb egy nyomógomb. A PTT lenyomásakor [PJ-068] csatlakozó [PTT][Pin 1] érintkezőjét és [Mikrofon -][Pin 2] érintkezőjét rövidre zárja, ezzel rádióadást kezdeményez.

PTT gomb bekötése GA csatlakozós headseten


Mono-sztereó kapcsoló bekötése GA csatlakozós headseten

Az ATC (Air Traffic Control) rádiók adása mono, ennek ellenére a sztereo headseteknek is van létjogosultsága a repülésben. Például abban az esetben, hogyha az intercom rendszer támogatja a másodlagos hangforrásokat, illetve a sztereó headseteket. Az elsődleges hangforrás mindig a rádiókommunikáció, illetve a belső kommunikáció. Másodlagos hangforrás lehet például egy zenelejátszó, ahonnan sztereó jel is érkezhet a headsetbe.

A sztereó headseteken mindig található egy mono-sztereó kapcsoló. Hogyha az intercom nem támogatja a sztereó headseteket, akkor a sztereó headsetnek csak a bal oldala fog szólni. Ahhoz, hogy a headset mindkét oldala szóljon, át kell kapcsolnunk mono-ba.


A mono-sztereó kapcsoló egy 2 állású ON-ON kapcsoló. A jobb oldali hangszóró pozitív kivezetését kapcsolja:

  • Mono állásban [PJ-055] csatlakozó [Hangszóró +][Pin 1] érintkezőjére
  • Sztereó állásban [PJ-055] csatlakozó [Pin 2] érintkezőjére

A bal oldali hangszóró pozitív érintkezője fixen rá van kötve [PJ-055] csatlakozó [Hangszóró +][Pin 1] érintkezőjére. Mono állásban [Pin 2] érintkező nincs bekötve.

Mono-sztereó kapcsoló bekötése GA csatlakozós headseten

Például: Bose A20 headset
“Mindig az intercom kommunikációs rendszer (ICS) a headset elsődleges hangforrása. Amikor a fejhallgató csatlakoztatva van a repülőgéphez, az intercom kommunikáció mindig hallható, azt a headsettel nem lehet elnémítani. Az elsődleges forráson kívül a headsethez másodlagos hangforrások is csatlakozhatók. A másodlagos hangforrások lehetnek vezetékesek vagy bluetooth-osak. A másodlagos hangforrás soha nem írja felül az intercom kommunikációt.”


Airbus csatlakozó bekötése
5 pólusú XLR dugó (XLR-5-M)
Airbus csatlakozó bekötése

Pin 1 [+] Hangszóró
Pin 2 [-] Hangszóró
Pin 3 [+] Mikrofon
Pin 4 [-] Mikrofon
Pin 5 Power

US NATO csatlakozó bekötése
(U-174/U)
US NATO csatlakozó bekötése

Pin 1 [+] Mikrofon
Pin 2 [+] Hangszóró
Pin 3 [-] Mikrofon
Pin 4 [-] Hangszóró

UK NATO csatlakozó bekötése
(AM-671)
UK NATO csatlakozó bekötése

Pin 1 [+] Mikrofon
Pin 2 [-] Mikrofon
Pin 3 [-] Hangszóró
Pin 4 [+] Hangszóró

Kommunikációs rendszer: interphone, intercom

A pilóták headsetje közvetlenül vagy közvetve a rádióhoz csatlakozik, azon keresztül kommunikálnak a légiirányítással.

Szükség lehet még egy belső kommunikációs rendszerre is, amelyen keresztül a pilóták egymással, illetve az utasokkal kommunikálhatnak. Ez az úgynevezett intercom.


Pilóta headset hangszóró bekötés

A pilóta headsetekben található hangszórók impedanciája eltér az általános fejhallgató hangszórók impedanciájától. A pilóta headsetek bekötése általában mono. Ilyenkor a két hangszóró általában egymással párhuzamosan van bekötve.

Pilóta headset hangszóró impedancia

A hangszórók impedancia értékéből számítható ki az eredő impedancia.

“Anélkül, hogy bonyolult számításokat végeznénk, kapásból tudjuk, hogy két párhuzamosan kapcsolt, azonos értékű ellenállás eredője fele lesz a névleges értéknek, míg két sorba kapcsolt ellenállás eredője a névleges értékük összege lesz.”

  • Például 2 db egymással párhuzamosan kötött egyenként 300 ohm-os hangszóró esetén az eredő impedancia 150 ohm.
  • Például 2 db egymással sorosan kötött egyenként 300 ohm-os hangszóró esetén az eredő impedancia 600 ohm.

Pilóta headset hangszóró frekvencia átvitel

A pilóta headsetek esetén a frekvencia átvitel sem szokványos. A emberi fül számára hallható hangmagasság-tartomány körülbelül a 20 és 20.000 Hz közötti intervallumba esik. A legtöbb zenehallgatásra tervezett fejhallgató ennek megfelelően igyekszik a hangot minél szélesebb tartományban visszaadni. A pilóta headseteket a beszédhang átvitelére tervezték, ezért ezeknek általában szűkebb a frekvencia átviteli tartománya. (Az újabb modelleknek nem feltétlenül.)


Pilóta headset hangerőszabályzó

Bekötése, méretezése

  • Mono headset egy hangerőszabályzóval:

    2 darab egymással párhuzamosan kötött 300 ohm impedanciájú hangszóró (eredő impedanciájuk 150 ohm) esetén a hangszórók elé, azokkal sorba kötött hangerőszabályzó potenciométer ellenállása 1 kohm. Például: David Clark H10-66

  • Mono headset két hangerőszabályzóval:

    2 darab egymással párhuzamosan kötött 300 ohm impedanciájú hangszóró esetén mindkét hangszóró előtt egy, a hangszóróval sorba kötött hangerőszabályzó potenciométer ellenállása 2.5 kohm. Például: David Clark H10-60

  • Sztereó headset két hangerőszabályzóval:

    2 darab egymással párhuzamosan kötött 300 ohm impedanciájú hangszóró esetén mindkét hangszóró előtt egy, a hangszóróval sorba kötött hangerőszabályzó potenciométer ellenállása 5 kohm. Például: David Clark H10-13S


Pilóta headset mikrofon

A pilóta headsetekben eredetileg szénmikrofont használtak. Az újabb típusokban már dinamikus mikrofon vagy kondenzátor mikrofon (elektret mikrofon) található, viszont ezekhez tartozik egy beépített erősítő áramkör is, amivel a régi szénmikrofonok működését szimulálják, ezáltal a régi és az új headsetek kompatibilisek maradtak egymással. Működés, használat és tesztelés szempontjából tehát minden repülős headset mikrofonját úgy kell kezelni, mintha szénmikrofon lenne.

A mikrofon teszteléséhez impedancia illesztő és erősítő áramkör szükséges.

Pilóta headset mikrofon impedancia:
David Clark H10-13.4 pilóta headset mikrofon impedanciája: 50 ohm
Kingston HyperX Cloud II gamer headset mikrofon impedanciája: 2.2 kohm


Mikrofon impedancia illesztő kapcsolási rajza
Mikrofon impedancia illesztő kapcsolási rajzForrás: https://www.kitplanes.com/aero-lectrics-13/


EM-50031 mikrofon előerősítő kapcsolási rajza
EM-50031 mikrofon előerősítő kapcsolási rajz


Kínai pilóta headset bekötése

Ennek a fajta headsetenek cserélhető kábele van, és rendeltetésétől függően különböző csatlakozókkal gyártott kábelek kaphatók hozzá. A headseten egy beépíthető 5 pólusú mini XLR dugó található, a kábel felső részén pedig egy lengő 5 pólusú mini XLR aljzat.

Kínai pilóta headset, rali headset bekötése

5 pólusú mini XLR headset csatlakozó bekötése

5 pólusú mini XLR csatlakozó bekötése
Pin 1 [-] Mikrofon fekete vezeték
Pin 2 PTT (Push to talk) piros vezeték
Pin 3 [+] Mikrofon fehér vezeték
Pin 4 [+] Hangszóró kék vezeték
Pin 5 [-] Hangszóró sárga vezeték

A fejhallgatóba épített csatlakozó dugónál, illetve a kábelre szerelt lengő csatlakozó aljzatnál a vezetékek szín szerinti bekötése azonos.


További pilóta headset csatlakozó típusok bekötése

4 pólusú XLR aljzat (XLR-4-F) bekötése
4 pólusú XLR aljzat (XLR-4-F) bekötése

Pin 1 [-] Hangszóró
Pin 2 [+] Hangszóró
Pin 3 [+] Mikrofon
Pin 4 [-] Mikrofon

PJ-051 csatlakozó bekötése
6.35 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó

Pin 1 [+] Hangszóró
Pin 2 [+] Mikrofon (PTT-vel megszakítva)
Pin 3 [-] Hangszóró és Mikrofon (GND)

U-384/U (M642/14-1), TP-105 csatlakozó bekötése
7.14 mm tüskeátmérőjű, 5 pólusú dugó

Pin 1 [+] Mikrofon
Pin 2 [-] Mikrofon
Pin 3 [+] Jobb hangszóró
Pin 4 [+] Bal hangszóró
Pin 5 [-] Hangszóró

További pilóta headset csatlakozó típusok

  • REDEL-6P-M, Lemo

    Kör alakú, 6 pólusú csatlakozó dugó Bose és Lightspeed headseteken

  • U-173/U

    Cserélhető mikrofon csatlakozó, például David Clark headseteken. 2 pólusú villás csatlakozó dugó. Mindkét érintkező átmérője 2 mm, hossza 8.28 mm, a két érintkező középpontja közti távolság 5.6 mm.


További pilóta headset csatlakozó típusok

Típus megjelölés Cikkszámok Megjegyzés
PJ-047B M642/1-1
PJ-047R M642/1-2 2 pólusú dugó
PJ-051B M642/2-1 6.35 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó
PJ-051R M642/2-2 6.35 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó
PJ-054B M642/3-1 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó
PJ-054R M642/3-2 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó
PJ-055B M642/4-1 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó
PJ-055M M642/4-3 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó
PJ-055R M642/4-2 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó
PJ-068 M642/5-1 5.23 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó
PJ-291 M642/6-1 2 pólusú villás csatlakozó dugó
PJ-292 M642/7-1 2 pólusú villás csatlakozó dugó
PJ-309 M642/8-1 5.23 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó
PJ-327 M642/9-1 kettős csatlakozó dugó
PJ-540B M642/10-1 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó
PJ-540R M642/10-2
PJ-636 M642/11-1
PJ-711 M642/13-1
M642/13-2
4.47 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó
PJ-778 M642/13-3
M642/13-4
kettős csatlakozó dugó
U-384/U M642/14-1 7.14 mm tüskeátmérőjű, 5 pólusú dugó

Csatlakozó dugók és velük kompatibilis aljzatok

Dugó típusa Cikkszámok Aljzat típusa Cikkszámok
PJ-055B M642/4-1 JJ-016 M641/2-1
PJ-055M M642/4-3 JJ-024 M641/2-3
PJ-055R M642/4-2 JJ-017 M641/2-2
PJ-068 M642/5-1 JJ-033 M641/5-1
U-174/U M642/14-1 U-92A/U

Katonai headsetekkel és csatlakozókkal
kapcsolatos információk az alábbi oldalon olvashatók:
Katonai headsetek és sisakok