A pilóta headsetek nagyon jó minőségű és strapabíró eszközök, nem mennek tönkre olyan könnyen, mint az általános fejhallgatók. A javításuk és tesztelésük viszont némileg bonyolultabb a többi fejhallgatóhoz képest. A javítást a gyártói dokumentáció alapján kell elvégezni. Az interneten kevés a magyar nyelvű szakirodalom a témában, ezért az alábbi oldalon igyekszem összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat – elsősorban a vezetékes, passzív zajszűrős pilóta headsetek javításával kapcsolatban.
Pilóta headset csatlakozók
Pilóta headseteken a leggyakoribb csatlakozó típusok a General Aviation és az Airbus.
- A General Aviation avagy GA szabvány szerinti csatlakozó, más néven Standard Fixed Wing, Twin Plugs, Dual Plugs csatlakozó két jack dugóból áll:
- A hangszórókhoz egy 6.35 mm (0.25″) tüskeátmérőjű jack dugó tartozik, ami 2 vagy 3 pólusú.
PJ-055
PJ-055B (M642/4-1)
PJ-055M (M642/4-3)
PJ-055R (M642/4-2) - A mikrofonhoz egy 5.23 mm (0.206″) tüskeátmérőjű jack dugó tartozik, ami 3 pólusú.
PJ-068 (M642/5-1)
A General Aviation a polgári repülésen belül általános célú, azaz nem kereskedelmi célú repülést jelent. Vagyis a GA csatlakozóval szerelt headseteket elsősorban a kisgépes pilóták használják.
- A hangszórókhoz egy 6.35 mm (0.25″) tüskeátmérőjű jack dugó tartozik, ami 2 vagy 3 pólusú.
-
Az Airbus csatlakozó egy 5 pólusú XLR dugó. (XLR-5-M)
Az Airbus csatlakozót elsősorban utasszállító repülőgépeken, kereskedelmi járatokon használják.
-
Az US NATO avagy U-174/U típusú csatlakozó egy 7.1 mm tüskeátmérőjű, 4 pólusú dugó. Az érintkezők általában ezüst színűek. Ezt a csatlakozó elsősorban helikopterekben, illetve katonai célokra használatos.
U-174/U (TP-101)
U-93A/U (TP-102)
U-93 (TP-120) -
Az UK NATO csatlakozó egy 7.57 mm tüskeátmérőjű, 4 pólusú dugó. Az érintkezők általában sárgaréz színűek. Ezt a csatlakozó elsősorban helikoptereken, illetve katonai célokra használatos.
AM-671, 10H/18575
Pilóta headset fülpárnák
A fejhallgatókon lévő fülpárna vagy szivacs egy idő után elhasználódik, a műbőr borítás lemállik. Az elhasználódott fülpárnák cseréje általában egyszerű, üzletünkben sok fejhallgató típushoz kapható utángyártott fülpárna.
Pilóta headset csatlakozók bekötése
A pilóta headsetek javításához ismernünk kell a különféle csatlakozók általános bekötését. A bekötési ábra például a headset kábel belső vezetékeinek műszeres méréssel történő beazonosításakor vagy a vezetékek folytonosságának ellenőrzésekor (szakadásvizsgálat) lehet hasznos, abban az esetben, hogyha a gyártói dokumentáció nem áll rendelkezésünkre.
General Aviation csatlakozó bekötése
(PJ-068, PJ-055)
General Aviation, MIL-P-642/5A típusú (PJ-068) mikrofon csatlakozó bekötése
PTT gomb bekötése GA csatlakozós headseten
A PTT (Push to talk) gomb egy nyomógomb. A PTT lenyomásakor [PJ-068] csatlakozó [PTT][Pin 1] érintkezőjét és [Mikrofon -][Pin 2] érintkezőjét rövidre zárja, ezzel rádióadást kezdeményez.
Mono-sztereó kapcsoló bekötése GA csatlakozós headseten
Az ATC (Air Traffic Control) rádiók adása mono, ennek ellenére a sztereo headseteknek is van létjogosultsága a repülésben. Például abban az esetben, hogyha az intercom rendszer támogatja a másodlagos hangforrásokat, illetve a sztereó headseteket. Az elsődleges hangforrás mindig a rádiókommunikáció, illetve a belső kommunikáció. Másodlagos hangforrás lehet például egy zenelejátszó, ahonnan sztereó jel is érkezhet a headsetbe.
A sztereó headseteken mindig található egy mono-sztereó kapcsoló. Hogyha az intercom nem támogatja a sztereó headseteket, akkor a sztereó headsetnek csak a bal oldala fog szólni. Ahhoz, hogy a headset mindkét oldala szóljon, át kell kapcsolnunk mono-ba.
A mono-sztereó kapcsoló egy 2 állású ON-ON kapcsoló. A jobb oldali hangszóró pozitív kivezetését kapcsolja:
- Mono állásban [PJ-055] csatlakozó [Hangszóró +][Pin 1] érintkezőjére
- Sztereó állásban [PJ-055] csatlakozó [Pin 2] érintkezőjére
A bal oldali hangszóró pozitív érintkezője fixen rá van kötve [PJ-055] csatlakozó [Hangszóró +][Pin 1] érintkezőjére. Mono állásban [Pin 2] érintkező nincs bekötve.
Például: Bose A20 headset
“Mindig az intercom kommunikációs rendszer (ICS) a headset elsődleges hangforrása. Amikor a fejhallgató csatlakoztatva van a repülőgéphez, az intercom kommunikáció mindig hallható, azt a headsettel nem lehet elnémítani. Az elsődleges forráson kívül a headsethez másodlagos hangforrások is csatlakozhatók. A másodlagos hangforrások lehetnek vezetékesek vagy bluetooth-osak. A másodlagos hangforrás soha nem írja felül az intercom kommunikációt.”
Airbus csatlakozó bekötése
5 pólusú XLR dugó (XLR-5-M)
Pin 1 | [+] Hangszóró |
Pin 2 | [-] Hangszóró |
Pin 3 | [+] Mikrofon |
Pin 4 | [-] Mikrofon |
Pin 5 | Power |
US NATO csatlakozó bekötése
(U-174/U)
Pin 1 | [+] Mikrofon |
Pin 2 | [+] Hangszóró |
Pin 3 | [-] Mikrofon |
Pin 4 | [-] Hangszóró |
UK NATO csatlakozó bekötése
(AM-671)
Pin 1 | [+] Mikrofon |
Pin 2 | [-] Mikrofon |
Pin 3 | [-] Hangszóró |
Pin 4 | [+] Hangszóró |
Kommunikációs rendszer: interphone, intercom
A pilóták headsetje közvetlenül vagy közvetve a rádióhoz csatlakozik, azon keresztül kommunikálnak a légiirányítással.
Szükség lehet még egy belső kommunikációs rendszerre is, amelyen keresztül a pilóták egymással, illetve az utasokkal kommunikálhatnak. Ez az úgynevezett intercom.
Pilóta headset hangszóró bekötés
A pilóta headsetekben található hangszórók impedanciája eltér az általános fejhallgató hangszórók impedanciájától. A pilóta headsetek bekötése általában mono. Ilyenkor a két hangszóró általában egymással párhuzamosan van bekötve.
Pilóta headset hangszóró impedancia
A hangszórók impedancia értékéből számítható ki az eredő impedancia.
“Anélkül, hogy bonyolult számításokat végeznénk, kapásból tudjuk, hogy két párhuzamosan kapcsolt, azonos értékű ellenállás eredője fele lesz a névleges értéknek, míg két sorba kapcsolt ellenállás eredője a névleges értékük összege lesz.”
- Például 2 db egymással párhuzamosan kötött egyenként 300 ohm-os hangszóró esetén az eredő impedancia 150 ohm.
- Például 2 db egymással sorosan kötött egyenként 300 ohm-os hangszóró esetén az eredő impedancia 600 ohm.
Pilóta headset hangszóró frekvencia átvitel
A pilóta headsetek esetén a frekvencia átvitel sem szokványos. A emberi fül számára hallható hangmagasság-tartomány körülbelül a 20 és 20.000 Hz közötti intervallumba esik. A legtöbb zenehallgatásra tervezett fejhallgató ennek megfelelően igyekszik a hangot minél szélesebb tartományban visszaadni. A pilóta headseteket a beszédhang átvitelére tervezték, ezért ezeknek általában szűkebb a frekvencia átviteli tartománya. (Az újabb modelleknek nem feltétlenül.)
Pilóta headset hangerőszabályzó
Bekötése, méretezése
- Mono headset egy hangerőszabályzóval:
2 darab egymással párhuzamosan kötött 300 ohm impedanciájú hangszóró (eredő impedanciájuk 150 ohm) esetén a hangszórók elé, azokkal sorba kötött hangerőszabályzó potenciométer ellenállása 1 kohm. Például: David Clark H10-66
- Mono headset két hangerőszabályzóval:
2 darab egymással párhuzamosan kötött 300 ohm impedanciájú hangszóró esetén mindkét hangszóró előtt egy, a hangszóróval sorba kötött hangerőszabályzó potenciométer ellenállása 2.5 kohm. Például: David Clark H10-60
- Sztereó headset két hangerőszabályzóval:
2 darab egymással párhuzamosan kötött 300 ohm impedanciájú hangszóró esetén mindkét hangszóró előtt egy, a hangszóróval sorba kötött hangerőszabályzó potenciométer ellenállása 5 kohm. Például: David Clark H10-13S
Pilóta headset mikrofon
A pilóta headsetekben eredetileg szénmikrofont használtak. Az újabb típusokban már dinamikus mikrofon vagy kondenzátor mikrofon (elektret mikrofon) található, viszont ezekhez tartozik egy beépített erősítő áramkör is, amivel a régi szénmikrofonok működését szimulálják, ezáltal a régi és az új headsetek kompatibilisek maradtak egymással. Működés, használat és tesztelés szempontjából tehát minden repülős headset mikrofonját úgy kell kezelni, mintha szénmikrofon lenne.
A mikrofon teszteléséhez impedancia illesztő és erősítő áramkör szükséges.
Pilóta headset mikrofon impedancia:
David Clark H10-13.4 pilóta headset mikrofon impedanciája: 50 ohm
Kingston HyperX Cloud II gamer headset mikrofon impedanciája: 2.2 kohm
Mikrofon impedancia illesztő kapcsolási rajza
Forrás: https://www.kitplanes.com/aero-lectrics-13/
EM-50031 mikrofon előerősítő kapcsolási rajza
Kínai pilóta headset bekötése
Ennek a fajta headsetenek cserélhető kábele van, és rendeltetésétől függően különböző csatlakozókkal gyártott kábelek kaphatók hozzá. A headseten egy beépíthető 5 pólusú mini XLR dugó található, a kábel felső részén pedig egy lengő 5 pólusú mini XLR aljzat.
5 pólusú mini XLR csatlakozó bekötése | ||
---|---|---|
Pin 1 | [-] Mikrofon | fekete vezeték |
Pin 2 | PTT (Push to talk) | piros vezeték |
Pin 3 | [+] Mikrofon | fehér vezeték |
Pin 4 | [+] Hangszóró | kék vezeték |
Pin 5 | [-] Hangszóró | sárga vezeték |
A fejhallgatóba épített csatlakozó dugónál, illetve a kábelre szerelt lengő csatlakozó aljzatnál a vezetékek szín szerinti bekötése azonos.
További pilóta headset csatlakozó típusok bekötése
4 pólusú XLR aljzat (XLR-4-F) bekötése
Pin 1 | [-] Hangszóró |
Pin 2 | [+] Hangszóró |
Pin 3 | [+] Mikrofon |
Pin 4 | [-] Mikrofon |
PJ-051 csatlakozó bekötése
6.35 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó
Pin 1 | [+] Hangszóró |
Pin 2 | [+] Mikrofon (PTT-vel megszakítva) |
Pin 3 | [-] Hangszóró és Mikrofon (GND) |
U-384/U (M642/14-1), TP-105 csatlakozó bekötése
7.14 mm tüskeátmérőjű, 5 pólusú dugó
Pin 1 | [+] Mikrofon |
Pin 2 | [-] Mikrofon |
Pin 3 | [+] Jobb hangszóró |
Pin 4 | [+] Bal hangszóró |
Pin 5 | [-] Hangszóró |
További pilóta headset csatlakozó típusok
- REDEL-6P-M, Lemo
Kör alakú, 6 pólusú csatlakozó dugó Bose és Lightspeed headseteken
- U-173/U
Cserélhető mikrofon csatlakozó, például David Clark headseteken. 2 pólusú villás csatlakozó dugó. Mindkét érintkező átmérője 2 mm, hossza 8.28 mm, a két érintkező középpontja közti távolság 5.6 mm.
További pilóta headset csatlakozó típusok
Típus megjelölés | Cikkszámok | Megjegyzés | |
---|---|---|---|
PJ-047B | M642/1-1 | ||
PJ-047R | M642/1-2 | 2 pólusú dugó | |
PJ-051B | M642/2-1 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó | |
PJ-051R | M642/2-2 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó | |
PJ-054B | M642/3-1 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó | |
PJ-054R | M642/3-2 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó | |
PJ-055B | M642/4-1 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó | |
PJ-055M | M642/4-3 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó | |
PJ-055R | M642/4-2 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó | |
PJ-068 | M642/5-1 | 5.23 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó | |
PJ-291 | M642/6-1 | 2 pólusú villás csatlakozó dugó | |
PJ-292 | M642/7-1 | 2 pólusú villás csatlakozó dugó | |
PJ-309 | M642/8-1 | 5.23 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó | |
PJ-327 | M642/9-1 | kettős csatlakozó dugó | |
PJ-540B | M642/10-1 | 6.35 mm tüskeátmérőjű, 2 pólusú dugó | |
PJ-540R | M642/10-2 | ||
PJ-636 | M642/11-1 | ||
PJ-711 | M642/13-1 M642/13-2 |
4.47 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú dugó | |
PJ-778 | M642/13-3 M642/13-4 |
kettős csatlakozó dugó | |
U-384/U | M642/14-1 | 7.14 mm tüskeátmérőjű, 5 pólusú dugó |
Csatlakozó dugók és velük kompatibilis aljzatok
Dugó típusa | Cikkszámok | Aljzat típusa | Cikkszámok |
---|---|---|---|
PJ-055B | M642/4-1 | JJ-016 | M641/2-1 |
PJ-055M | M642/4-3 | JJ-024 | M641/2-3 |
PJ-055R | M642/4-2 | JJ-017 | M641/2-2 |
PJ-068 | M642/5-1 | JJ-033 | M641/5-1 |
U-174/U | M642/14-1 | U-92A/U |
Katonai headsetekkel és csatlakozókkal
kapcsolatos információk az alábbi oldalon olvashatók:
Katonai headsetek és sisakok