Átalakítottam egy David Clark H10-56 pilóta headsetet cserélhető kábelessé. Ez egy U-174/U helikopter csatlakozóval szerelt modell. Eredetileg egy Mil Mi-2 helikopterben használták, most viszont a földi kiszolgáló személyzet fogja használni egy kézi rádióhoz, ez esetben tehát a gyári állapot módosítása nem jelent problémát.
A cserélhető kábel előnye az, hogy ha a kábel elromlik, a headset javításához nem kell forrasztópákát ragadni, egyszerűen és gyorsan kicserélhetjük a sérült kábelt egy újra. A másik előnye az, hogy kicserélhetjük a kábelt egy másik típusú csatlakozóval szerelt kábelre mindenféle plusz adapter közbeiktatása nélkül.
Bizonyos fejhallgatókat eleve cserélhető kábellel gyártanak, illetve vannak olyan típusok, melyeket utólagosan át lehet alakítani cserélhető kábelessé. Egy efféle átalakítás pilóta headseteken is kivitelezhető a gyakorlatban, de ezáltal a headset elveszti gyári állapotát, minősítését, a termékre vállalt kereskedői és gyártói szavatosság illetve garancia érvényét veszti!
Mik voltak a headsettel kapcsolatos feladatok?
- A headsetet át kell alakítani cserélhető kábelessé egy csatlakozó dugó beszerelésével.
- A gyári U-174/U csatlakozós kábelt felül el kell látni egy lengő aljzattal, hogy kompatibilis legyen a headsetbe épített csatlakozóval.
- Készíteni kell egy General Aviation csatlakozókkal ellátott cserélhető kábelt, amely szintén kompatibilis kell legyen a headsetbe épített csatlakozóval.
- El kell látni a headsetet egy beépített PTT gombbal, mellyel rádióadást kezdeményezhetünk a kézi rádión.
Milyen csatlakozó került a headsetre?
Mivel a pilóta headsetek robosztusabbak a “mezei” fejhallgatókhoz képest, az általános jack csatlakozó vagy a gyártók által is alkalmazott mini XLR csatlakozó helyett én a GX16 típusú mikrofoncsatlakozót választottam (az 5 pólusú kivitelt), mivel az kellően masszív, rácsavarós rögzítéssel.
- Headseten: GX16-5P-M avagy MIC-335, beépíthető csatlakozó dugó
- Kábelen: GX16-5P-F avagy MIC-325, lengő csatlakozó aljzat
Az Airbus (XLR-5-M) csatlakozóval megegyező kiosztást választottam az érintkezőknek. Mindkét csatlakozó típuson számozva vannak az érintkezők. Ilyen alapon az általam meghatározott “egyedi” bekötés az egyszerűség kedvéért megegyezik az Airbus csatlakozó (5 pólusú XLR dugó) bekötésével, azzal a különbséggel, hogy utóbbin nincs PTT (persze a két csatlakozó nem kompatibilis egymással). Az általam használt bekötés az alábbi ábrán látható:
GX16-5P csatlakozó bekötése
Funkció | Headset | Érintkező | Kábel |
---|---|---|---|
[+] Hangszóró | zöld vezeték | Pin 1 | kék vezeték |
[-] Hangszóró | piros vezeték | Pin 2 | sárga vezeték |
[+] Mikrofon | kék vezeték | Pin 3 | fehér vezeték |
[-] Mikrofon | fekete vezeték | Pin 4 | fekete vezeték |
PTT (Push to talk) | sárga vezeték | Pin 5 | piros vezeték |
A klasszikus David Clark repülős fejhallgatókat a fülpárna felől lehet szerelni, illetve szétszedni. Miután eltávolítottuk a fülpárna huzatát, magát a fülpárnát, és az alatta lévő szivacsokat is, végre belekukkanthatunk a fejhallgatóba. A hangszórót is ki kell majd csavarozni, hogy jobban hozzáférjünk a belsőségekhez.
Az új kábel csatlakozónak egy 16 mm átmérőjű furatot kell készíteni a burkolaton, hogy a csatlakozó kényelmesen átférjen rajta, de a 18 mm átmérőjű külső pereme még rátakarjon. Én a már meglévő kábel kivezetést fúrtam fel a törésgátló helyén.
Ahhoz, hogy a meglévő kábelek tetejére felszereljem a fejhallgató új kábel csatlakozójával kompatibilis lengő aljzatokat, ismernem kell a kábelek alján lévő csatlakozók bekötését. Így az alsó csatlakozó érintkezőihez képest egy multiméter szakadásvizsgáló funkciójával ki lehet mérni a különböző színű vezetékeket, hogy melyiknek mi a funkciója. Ezeket az infókat általában közzé is teszem, hogy Nektek a bekötésekkel már ne kelljen vesződni, már hogyha valaki utánam szeretné csinálni ezt a mutatványt.
A headset U-174/U csatlakozós gyári kábelében a hang és a mikrofon vezetékei is árnyékoltak. A két árnyékolás azonban nincs összekötve sem egymással sem pedig a csatlakozó bármely érintkezőjével. A zöld vezeték a hangszórók pozitív érintkezőjéhez csatlakozik, a fekete a negatívhoz. A piros vezeték a mikrofon pozitív érintkezőjéhez csatlakozik, a fehér a negatívhoz.
US NATO csatlakozó bekötése
(U-174/U)
Pin 1 | [+] Mikrofon |
Pin 2 | [+] Hangszóró |
Pin 3 | [-] Mikrofon |
Pin 4 | [-] Hangszóró |
General Aviation csatlakozó bekötése
Push to talk gomb a kézi rádióhoz
A PTT gomb egy nyomógomb, ami lenyomáskor a [PJ-068] mikrofon csatlakozó [PTT][Pin 1] érintkezőjét, valamint a [Mikrofon -][Pin 2] érintkezőjét rövidre zárja, ezzel vezérli a rádiót és rádióadást kezdeményez.
Ez a funkció az U-174/U csatlakozós kábellel nem fog működni, mivel azon nincs PTT érintkező, mint a General Aviation csatlakozós kábelen.
PTT gombnak egy vandálbiztos rozsdamentes acél nyomógombot választottam, melyet a fejhallgató bal oldalán helyeztem el, a hangerőszabályzó közelében. A nyomógomb beszereléséhez szintén át kell fúrni a burkolatot. Ehhez egy 12 milliméter átmérőjű beépítési furatot kell készíteni.
Mennyibe kerül a headset átalakítása cserélhető kábelessé?
A javítás vagy átalakítás ára két költségből tevődik össze, ezek az alkatrész költség és a munkadíj. A Fejhallgató Szervizben többnyire fix árakon dolgozunk, de hogyha egy eszközön több különböző javítást is végzünk, a munkadíjak nem adódnak össze. Ilyen esetben egyedi, kedvezőbb árajánlatot adunk. Az átnézés és hibamegállapítás díjtalan.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Kábel: Pilóta headset kábel General Aviation | 10.000 forint |
Javítás munkadíj: Headset átalakítás | 10.000 forint |
Csatlakozó: GX16 5 pólusú lengő aljzat (2db) | 2.000 forint |
Csatlakozó: GX16 5 pólusú beépíthető dugó | 1.000 forint |
Javítás: Csatlakozó csere pilóta headseten | |
Összesen: | 23.000 forint |
Cserélhető kábel utólagos pótlása, további kábelek készítése
Az átalakított headsethez való General Aviation csatlakozóval szerelt cserélhető kábel elkészítése vagy pótlása 18.000 forintba kerül.
Helikopter, kaland, repülés!
A Forgószárny Kft. légi szolgáltatások nyújtására szakosodott, mint például a különféle mezőgazdasági tevékenységek, helikopteres teheremelés vagy az extrém helikopterezés és helikopteres élményrepülés.
Helyszín: Kiskunlacháza-Bankháza Repülőtér.
További információk és jelentkezés helikopteres élményrepülésre
a heliforce.hu honlapon lehetséges.