A Fejhallgató Szervizben egy hiánypótló szolgáltatást nyújtunk, vezetékes fejhallgatók és headsetek javításával foglalkozunk.
A Szerviz Blogban a javításokat bemutató cikkeket olvashat.
A honlapon minden fontos információt megtalál szolgáltatásainkkal kapcsolatban.
Logitech G432 headsetet javítottam, melynek a gyári csatlakozója egy 3.5 mm-es 4 pólusú jack dugó. A csatlakozó érintkező tüskéje egy az egyben letört. Ezért a javítás során egyszerűen levágtam a kábelről a gyári csatlakozót és egy szerelhető kivitelű jack dugóval helyettesítettem.
Csatlakozó cserénél be kell forrasztani a kábel belső vezetékeit az új csatlakozóba. A csatlakozó csere nem egy bonyolult javítás, de ismerni kell hozzá az adott csatlakozó típus illetve az adott modell bekötését. Vagyis tudni kell, hogy a különböző színű vezetékeket melyik érintkezőhöz kell forrasztani. A helyes bekötést úgy is megállapíthatjuk, ha szétszereljük a headsetet, és megnézzük, hogy melyik vezeték hova megy: a hangszórók valamint a mikrofon negatív és pozitív kivezetéseihez.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Csatlakozó csere headseten | 6.000 forint |
Csatlakozó: Headsetes jack dugó 3.5 mm | 1.000 forint |
Összesen: | 7.000 forint |
Elkészült egy újabb David Clark H10-13.4 pilóta headset. A javítás során a sérült gyári kábelt kellett kicserélnem egy újra. Ezek a headsetek jó minőségűek, strapabíróak, viszonylag egyszerűek és jól javíthatóak. Szeretem az ilyen munkákat, szóval hozzatok még sok ilyet, és én szépen felújítom őket!
Habár a pilóta headsetek sokkal strapabíróbbak, mint a lakossági holmik, idővel ezek is elhasználódnak. Én elsősorban passzív vezetékes headsetek kábelhibáit javítom. Pilóta headsetek esetén a javítás legtöbbször csak a gyári kábel teljes cseréjével lehetséges.
Kábel javítás avagy teljes kábelcsere?
A sérült csatlakozókat ki lehetne ugyan cserélni szerelhető kivitelű csatlakozókra, de GA csatlakozó pár esetén a cserélt csatlakozó kábele rövidülne, ami nem esztétikus és nem is praktikus. A csatlakozó csere nem jelent gondot például egy Airbus csatlakozó esetén. A sérült kábelt lehet rövidítéssel javítani felül, ahol a fejhallgató részbe csatlakozik. Hogyha viszont a kábel külső burkolata több helyen is felrepedezett, akkor valószínűleg már eléggé el van használódva, emiatt a sérült szakasz kivágásával történő javítás nem volna tartós.
A javításhoz használhatunk a kívánt csatlakozóval gyártott univerzális pilóta headset kábelt, amin a gyári kábelhez hasonlóan a kábellel egybeöntött csatlakozók vannak. Az új kábel vezetékeit a fejhallgató belsejében kell összeforrasztani az ott található vezetékekkel. Gondoskodni kell a forrasztások szigeteléséről és a kábel mechanikus rögzítéséről is.
Univerzális pilóta headset kábel bekötése
Az új kábel bekötését szigorúan az eredeti bekötésnek megfelelően végezzük el, hogyha funkcionálisan nem szeretnénk módosítani a headseten. Ez alatt azt értem például, hogy műszerrel ellenőrizzük, hogy eredetileg mely érintkezővel vagy érintkezőkkel van összekötve a kábel árnyékolása, mert ez típusonként eltérő lehet. Vizsgáljuk meg, hogy a PTT érintkező be van-e kötve valahova. Nézzük meg, hogy a hang csatlakozó mono vagy sztereó kivitelű.
Érdemes készíteni egy ábrát a gyári csatlakozóról, és felírni, hogy a fejhallgató belső vezetékei közül egy adott színű vezeték mely érintkezőkkel van összekötve. Ezt legegyszerűbben a multiméter szakadásvizsgáló funkciójával tehetjük meg. Sérült gyári kábel esetén hibás mérési eredményt is kaphatunk (vezeték szakadás vagy vezetékek közti zárlat), ilyenkor hasznos a típus előzetes ismerete avagy a gyártói dokumentáció megléte. Készítsünk egy hasonló ábrát az új kábelről is, mert az új kábel vezetékei feltehetően más színűek, és a két ábra segítségével egyszerűbb lesz megfejteni, hogy melyik vezetéket melyikkel kössük össze a fejhallgatóban.
Univerzális General Aviation csatlakozós kábel előkészítése David Clark H10-13.4 pilóta headsethez: az árnyékolást összekötöttem a hangszóró csatlakozó negatív vezetékével, mivel ezek a headset gyári kábelében is össze vannak kötve, illetve a PTT érintkező vezetékét rövidebbre vágtam, mivel az gyárilag sincs bekötve.
Új kábel vezetékei | Headset belső vezetékei | Funkció |
---|---|---|
sárga vezeték | fekete vezeték | [-] Hangszóró |
fehér vezeték | piros vezeték | [+] Hangszóró |
kék vezeték | fekete vezeték | [+] Mikrofon |
fekete vezeték | fehér vezeték | [-] Mikrofon |
árnyékolás | mikrofon kábel árnyékolás + fejpánt kábel árnyékolás |
Gyártói dokumentáció
A legtöbb David Clark headsethez letölthető a dokumentáció a gyártó honlapjáról .pdf formátumban, ami három dolgot foglal magában: a data sheet avagy adatlap egy olyan specifikáció, ami ismerteti a műszaki paramétereket, a parts list avagy alkatrész lista egy robbantott ábra mellett felsorolja az alkatrészeket azok cikkszámával, az electrical schematic egy ábra a headset vezetékeléséről és a csatlakozó bekötéséről.
Pilóta headset tesztelés
A javításon átesett headsetet mindig teszteljük le, mert az elég ciki, hogyha a repülőnél derül ki, hogy nem működik. A tesztelésre hosszú távon a legjobb megoldás egy céleszközt építeni, ami rendelkezik a leggyakoribb csatlakozó típusokkal. Így nem kell adaptereket használnunk, ami csak egy újabb hibaforrás. A teszteléshez egy erősítő szükséges, ami felerősíti a mikrofon jelét, hogy az hallható legyen a hangszórókon keresztül. Érdemes plusz csatlakozókat beépíteni külső jelforrás (mikrofon) illetve külső hangszóró számára, hogy a hang és a mikrofon egymástól függetlenül is tesztelhető legyen. Fontos, hogy a kondenzátor mikrofonokhoz illetve a dinamikus mikrofonokhoz különböző erősítő kapcsolás használható.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Kábel: Pilóta headset kábel General Aviation | 10.000 forint |
Javítás munkadíj: Kábel csere pilóta headseten | 10.000 forint |
Összesen: | 20.000 forint |
A Compilot Lite egy egyszerű és masszív, összecsukható pilóta headset megfizethető áron. A jobb oldali hangerőszabályzó egy kapcsolós potenciométer, ami mono-sztereó kapcsolóként is funkcionál. Sztereó beállítás esetén a hangcsatornák hangereje külön-külön szabályozható.
A headset egyik oldala nem szólt. Illetve amikor a headsetet a tesztelőhöz csatlakoztattam, a PTT érintkezőket rövidre zárta, mintha folyamatosan be lenne nyomva a PTT (Push To Talk) gomb, holott ezen a típuson nincs is ilyen gomb. Ebből arra következtettem, hogy valahol megsérült a kábel vezetékeinek a szigetelése ezért a vezetékek összeérnek egymással. A headset ezen kívül nem volt rossz állapotban, a főkábelen illetve a fejpánt kábelen sem látszott semmilyen külsérelmi nyom vagy elhasználódás. A hangerőszabályzók nem voltak recsegősek, viszont éreztem, hogy a jobb oldalit túl lehet tekerni a végálláson és hallani lehetett, ahogy ilyenkor a potméter a fejhallgató belsejében súrolja a szivacs betétet, vagyis a potmétert rögzítő anyacsavar lelazult.
A headset szétszedéséhez ki kell pattintani a kék műanyagból a feketét, amire a fülpárnák fel vannak ragasztva. Először a headset jobb oldalába kukkantottam bele. Mint ahogy az sejthető volt, a potméter rögzítése kilazult, eredeti pozíciójához képest el volt csavarodva, de a vezetékek szerencsére még nem szakadtak le róla. Ebben a headsetben 10 kiloohm ellenállású, lineáris karakterisztikájú potméterek vannak. Kívülről lehúztam a forgatógombot, és a rögzítő anyát meghúztam egy 10-es csillagkulccsal, miközben a potmétert belülről megtartottam a kezemmel. Ha már úgyis szét volt szedve, megkínáltam a potmétert egy kis PRF 7-78-al, ami egy felülettisztító és kenőanyag spray. Ezt szemből a tengely tövénél avagy a hátulján lévő nyíláson át lehet belefújni, utána érdemes párszor megforgatni a tengelyt, majd letörölni a felesleget.
A multiméter szakadásvizsgálójával elkezdtem méricskélni, hogy miért nem szól a jobb oldali hangszóró. A műszer a PJ-055 hangszóró csatlakozó és a hangszóró között nem mutatott szakadást, vagyis a kábelben lévő belső vezetékek épek. Viszont amikor a hangszóró tekercsét mértem, ott már szakadást jelzett a multiméter.
Az ilyen, viszonylag kis méretű hangszórókat nem igazán lehet illetve nem érdemes javítani, a sérült hangszórót egyszerűbb kicserélni. Pilóta headsetekben többnyire 300 ohm impedanciájú hangszórókat használnak. Mivel ezek a hangszórók elsősorban a beszédhang átvitelére szolgálnak, nincs sok jelentősége a hangszórók hangminőségének, nyugodtan használhatunk azonos impedanciájú univerzális hangszórókat. Ugyanakkor ha nem a gyárival megegyező hangszórót építünk be, akkor a hangszórókat párban érdemes cserélni, hogy mindkét oldalra egyforma hangszóró kerüljön, máskülönben elég zavaró lenne, hogyha a két hangszóró nem egyformán szólna.
Miután a jobb oldallal végeztem, visszapattintottam a fülpárnát, majd szétszedtem a headset bal oldalát is. Bal oldalon a hangerőszabályzó potméter lábai egy áramköri lapra vannak forrasztva, ami miatt nem tudott annyira elcsavarodni, mint a másik oldalon, de az anyacsavar itt is laza volt. Miután meghúztam az anyát, preventív jelleggel ezt a potmétert is befújtam. Az áramköri lap hátoldalán található pici fekete modul az elektret mikrofon erősítője, a panel többi része csak a vezetékek összekötésére szolgál.
Ki kellett derítenem a PTT-vel kapcsolatos hibajelenség okát. Megmértem a PJ-068 mikrofon csatlakozó érintkezőit, és a PTT valóban összeért az árnyékolással. Pedig ennél a headsetnél a PTT érintkező vezetéke gyárilag nincs bekötve a panelre, vagyis semelyik másik vezetékkel sem az árnyékolással nem szabadna érintkeznie. Feltűnt, hogy a panel forrasztásaihoz közel a vezetékekről pereg le a szigetelés, amikor a csipesszel hozzájuk érek. Ezt okozhatta a szigetelés anyagának elhasználódása vagy valamilyen forrasztószer maradéka is, amit forrasztás után nem takarítottak le onnan. Tehát a vezeték szigetelésének sérülése miatt keletkezett zárlat a PTT érintkező és az árnyékolás között. Erre az volt a megoldás, hogy levágtam néhány centit a kábel felső részéből, és miután meggyőződtem róla, hogy lentebb a szigetelés jó állapotban van, visszaforrasztottam a vezetékeket a panelre.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Hangszóró: Hangszóró pilóta headsetbe 300 ohm (2 db) | 15.000 forint |
Javítás munkadíj: Hangszóró csere pilóta headsetben | 10.000 forint |
Javítás: Kábel javítás pilóta headseten | |
Összesen: | 25.000 forint |
A Compilot Deluxe egy egyszerű és masszív, klasszikus fazonú pilóta headset állítható fém fejpánttal és zselés fülpárnákkal, megfizethető áron. Ez a headset azért került szervizbe, mert a jobb oldala nem szólt.
A headset szétszedéséhez először le kell húzni a fülpárnát, majd óvatosan ki kell szedni az alatta lévő szivacsot. A hangszóró erre van ráragasztva, ezért vigyázni kell, hogy ne szakítsuk le a vezetékeit. Az alatta lévő szivacsot szintén szedjük ki a lyukon keresztül. Ezen a lyukon keresztül hozzáférünk a panelhez, a kábelekhez illetve a hangerőszabályzó potenciométerhez is, szóval általában felesleges ennél jobban szétszerelni a headsetet. Viszont a fejpánt méretállító részén a tekerőt lelazítva kifordíthatjuk oldalra a fülkagylót, hogy jobban hozzáférjünk a belsőségekhez.
Egyszerű műszeres méréssel megállapítottam, hogy a hangszóró tekercse szakadt meg. Mivel egyidejűleg több Compilot headsetet kaptam javításra, és volt köztük egy másik, ami szintén féloldali hangszóró hibás volt, annak az ép hangszórójára cseréltem ki ennek a headsetnek a sérült hangszóróját. Később a másik hangszóró hibás headsetbe egy pár univerzális 300 ohm impedanciájú hangszórót építettem be.
A headset mindkét oldalán 1 kiloohm ellenállású, lineáris karakterisztikájú hangerőszabályzó potenciométerek vannak, viszont a jobb oldali az egyik végállásában kattan is egyet, vagyis kapcsolós. Ennek az az értelme, hogy a headset használható mono avagy sztereó beállítással is. Sztereó beállítás esetén a hangcsatornák hangereje külön-külön szabályozható, mono állásban a bal oldali hangerőszabályzóval egyszerre szabályozhatjuk mindkét oldal hangerejét.
Bár a rádió mono jelet ad, de ha van egy köztes intercom, az sztereó is lehet, illetve több különböző jelforrást is kezelhet. Fontos tehát, hogy a headsetet mindig az intercomnak megfelelő beállítással kell használni. Hogyha az intercom mono jelet ad, de a headset sztereóra van állítva, akkor a jobb oldala nem fog szólni. Hogyha az intercom sztereó jelet ad, de a headset monora van állítva, akkor a bal hangcsatorna fog szólni mindkét oldalon, a jobb hangcsatorna pedig egyiken sem.
A potmétereket rögzítő anyacsavar le volt lazulva, ezért azt mindkét oldalon meghúztam egy 10-es csillagkulccsal, illetve a potméterek kaptak némi PRF 7-78 felülettisztító és kenőanyagot. Ezen kívül a mikrofon szivacsot is kicseréltem, mert már el volt szakadva.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Hangszóró csere pilóta headsetben | 10.000 forint |
Egy érdekes fejhallgatót javítottam, típusa Koss KSC75 On-Ear Clip. Ez egy fül mögé helyezhető fejhallgató. Hasonlít a Porta Pro-hoz, csak nincs fejpántja. A gyári kábel megkeményedett, a kábel burkolata elvesztette rugalmasságát, ezért egy teljesen új kábelt szereltem rá, melyet Neotech KE-01 típusú kábelből és egy szerelhető kivitelű 3.5 mm-es tüskeátmérőjű sztereó jack dugóból készítettem.
Szétszereléshez először le kell húzni a fülpárnát, majd óvatosan ki kell pattintani az akasztókat. Az akasztók alatti műanyag elemet óvatosan fel tudjuk emelni, hogyha egy szikével vagy műanyag célszerszámmal alányúlunk, és körkörösen haladva minden irányból megemeljük. Három műanyag pöcök van az alján, melyek a hangszórót tartó alsó részen kialakított lyukakba illeszkednek.
A kábel kivezetéseket 2×3 mm átmérőjű átlátszó szilikon csőből készített törésgátlókkal láttam el, annak érdekében, hogy az új kábel minél tartósabb legyen. Az Y elágazáshoz zsugorcsövet illetve 3×5 mm átmérőjű fekete szilikon csövet használtam. Az elkoszolódott szivacsokat is újakra cseréltem. Erre a modellre az 50 mm átmérőjű fejhallgató szivacs passzol.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Kábel csere fejhallgatón | 7.000 forint |
Kábel: Neotech KE-01 kábel (2 m-ig) | 1.500 forint |
Csatlakozó: Standard jack dugó 3.5 mm sztereó | 1.000 forint |
Összesen: | 9.500 forint |