A Fejhallgató Szervizben egy hiánypótló szolgáltatást nyújtunk, vezetékes fejhallgatók és headsetek javításával foglalkozunk.
A Szerviz Blogban a javításokat bemutató cikkeket olvashat.
A honlapon minden fontos információt megtalál szolgáltatásainkkal kapcsolatban.
Az ASA AirClassics HS-1 pilóta headset az Egyesült Államokban működő Aviation Supplies and Academics Inc. terméke, melyet Koreában gyártat. Véleményem szerint korrekt minőségű headset, mindamellett, hogy valamivel olcsóbb is, mint azok a bizonyos zöld headsetek.
Egy alkalommal az érintkezési hibás kábelt javítottam ezen a modellen, egy másik ilyen headseten pedig a kábelen lévő mikrokapcsolót cseréltem ki. A stereo-mono átkapcsoló mono állásában a kábelt birizgálva időnként elment a hang a headset jobb oldalából. Ebből arra következtettem, hogy valószínűleg a mikrokapcsoló hibás. A lábak átforrasztása és a kontakt spray sem segített rajta, ezért végül kicseréltem.
A mikrokapcsoló a General Aviation csatlakozós kábel elágazásánál található. A GA kábel alul egy PJ-055 típusú hangszóró csatlakozóra illetve egy PJ-068 típusú mikrofon csatlakozóra ágazik el.
A műanyag dobozkát hátulról három csavar tartja egyben. A kábelek rugalmas törésgátlón keresztül vannak bevezetve a dobozba, belül pedig fém kapoccsal vannak rögzítve annak rendje és módja szerint. A vezetékek és a mikrokapcsoló egy áramköri lapra vannak beforrasztva.
A hibás mikrokapcsoló egy 6 lábú, 2 állású és 2 áramkörös furatszerelt tolókapcsoló. Utána néztem és kiderítettem, hogy a pontos típusa EG1271. A Farnell-től rendeltem meg az új kapcsolót.
A mono-sztereó kapcsoló a jobb oldali hangszóró pozitív kivezetését kapcsolja:
- Mono állásban [PJ-055] csatlakozó [Hangszóró +][Pin 1] érintkezőjére
- Sztereó állásban [PJ-055] csatlakozó [Pin 2] érintkezőjére
A bal oldali hangszóró pozitív érintkezője fixen rá van kötve [PJ-055] csatlakozó [Hangszóró +][Pin 1] érintkezőjére. Mono állásban [Pin 2] érintkező nincs bekötve.
Egy másik esetben a kábel felül volt megtörve, ezért a javításhoz levágtam azt a néhány centis darabot a kábel felső részéből, ami már elhasználódott, majd szétszereltem a headsetet és belül visszaforrasztottam a kábel vezetékeit a rendeltetési helyükre. Ehhez egy bekötési ábrát is készítettem a headsetről, még mielőtt a sérült vezetékeket leforrasztottam volna.
ASA AirClassics HS-1 | |
---|---|
[+] Bal hangszóró | zöld vezeték |
[+] Jobb hangszóró | fekete vezeték |
[-] Hangszóró | árnyékolás |
[+] Mikrofon | piros vezeték |
[-] Mikrofon | fehér vezeték |
Nincs bekötve | sárga vezeték |
General Aviation csatlakozó bekötése
Egy érdekes, régi alkatrészekből összeszerelt pilóta headset került a kezembe, mégpedig azért, hogy alkossak belőle valami manapság is használható eszközt. Valószínűleg házilag építette valaki. A hangszórók a Szovjetunióban alapított, mindmáig működő Oktáv (Октава) orosz gyártó termékei, egy Peltor fültokba lettek beépítve. A ZSH csatlakozós kábelt a megrendelő kérésének megfelelően kicseréltem egy General Aviation csatlakozóval ellátott kábelre. A főkábelen kívül kicseréltem és szilikon törésgátlókkal láttam el a fejpánton átmenő kábelt valamint a mikrofon kábelét is, annak érdekében hogy a headset minél tovább használható maradjon.
A ZSH csatlakozó egy kommunikációs csatlakozó, melyet többek között az orosz ZS védősisakokhoz (защитный шлем) használtak, illetve a vadászrepülőgépeken a fejvédőbe épített hangszórókhoz és mikrofonhoz (шлемофон), valamint a GSH magassági sisakhoz (гермошлем). Ez egy kör alakú, 4 pólusó csatlakozó dugó.
Az Oktava TA-56M típusú lengőnyelves hangszórók eredetileg egymással sorosan voltak bekötve, én viszont átkötöttem őket egymással párhuzamosan. Egyrészt azért, mert így ha az egyik hangszóró tekercse megszakad, a másik akkor is működőképes marad, ami soros bekötés esetén nem mondható el. Másrészt pedig azért, mert ezen hangszórók 1.600 ohm-os névleges impedanciája sokkal magasabb a szokványos 300 ohm-os értékhez képest. Sorosan kötve az eredő impedanciájuk 3.200 ohm, párhuzamosan kötve már csak 800 ohm. Két egymással párhuzamosan kötött egyenként 300 ohm-os hangszóró esetén az eredő impedancia 150 ohm lenne.
A headset mikrofonja szintén Oktava gyártmányú “дэмш-1А” típusú dinamikus mikrofon. A mikrofonhoz egy régi germánium tranzisztorokkal működő erősítő áramkör is tartozik.
A General Aviation csatlakozóval ellátott univerzális pilóta headset kábelben a belső vezetékeket borító árnyékoló fólia belső fele szigetelt, külső fele vezető, amely érintkezik az azt körkörösen körbefonó réz köpennyel, amely a Faraday-kalitka elvén működik, védi a jelet a külső elektromos jelektől, zavaroktól. Hogyha az árnyékolás nincs rákötve a csatlakozó egyik érintkezőjére sem, akkor nem keverendő össze a földeléssel (jelföld, védőföld). A zavarokra elsősorban a mikrofon jele érzékeny. A hangszórók és a mikrofon árnyékolását sem feltétlenül kötik össze egymással. A headsetek belső vezetékelése típusonként eltérő lehet, viszont egy adott csatlakozó általános bekötése mindig azonos.
Nemrégiben felújítottam kettő darab egyforma Lafayette pilóta headsetet. Ez a munka izgalmasnak ígérkezett, mivel mindkét headset igencsak leharcolt állapotban került a szervizbe, a kábeleik teljesen elhasználódtak, külső burkolatuk szinte mindenhol felrepedezett és lemállott. A javítás során ki kellett cserélni a főkábelt, a fejpánton átmenő kábelt és a mikrofon kábelét is. Ezen kívül a gumi kábel átvezetők is megsérültek. Végül, de nem utolsósorban a típussal kompatibilis utángyártott fülpárnákat is találtam a régi megkeményedett fülpárák helyére.
Ezek a headsetek színre és fazonra hasonlítanak a David Clark headsetekhez, de nem azok. Hogyha jól tudom, akkor a gyártó már megszűnt vagy átalakult. Így aztán dokumentációt vagy kapcsolási rajzot sem találtam hozzájuk. A headseteken a modellszám sem volt feltüntetve. Talán Lafayette HD-1200.
Lássuk csak mi van belül! Oldalanként egy-egy szokványos 300 ohm impedanciájú hangszóró egymással párhuzamosan kötve, 1 kohm ellenállású hangerőszabályzó potenciométer bal oldalon a hangszórókkal sorba kötve. A két leharcolt headset közül az egyiken szerencsére épen maradtak a főkábel belső vezetékei, így ki tudtam mérni a gyári kábel vezetékeinek szín szerinti bekötését is.
Van itt valami szokatlan, headsetekben ritkán előforduló alkatrész: egy 10D471K típusszámú túlfeszültség korlátozó varisztor a mikrofonnal párhuzamosan kötve.
Lafayette pilóta headset bekötése | |
---|---|
[+] Hangszóró | zöld vezeték |
[-] Hangszóró | fehér vezeték, (kék vezeték), árnyékolás |
[+] Mikrofon | piros vezeték |
[-] Mikrofon | kék vezeték, (fehér vezeték), árnyékolás |
Nincs bekötve | sárga vezeték |
General Aviation csatlakozó bekötése
A mikrofon kábel burkolata már teljesen elhasználódott, az ilyen rossz állapotú kábelt teljes egészében ki kell cserélni. Viszont az U-173/U mikrofoncsatlakozó egybe van gyártva a kábellel, nem szerelhető kivitel. Az új kábelre sajnos nem tudtam beszerezni ilyen csatlakozót, ezért jobb híján 0.75 mm2-es szigetelt villanyszerelési érvéghüvelyből készítettem új csatlakozókat.
A mikrofon dobozkájában egy néhány alkatrészből álló áramkör található. A mikrofonkapszula egy kondenzátor mikrofon, avagy elektret mikrofon. Az egyenirányító diódák révén a csatlakozó polaritása felcserélhető. A tranzisztor a mikrofon jelének erősítésére szolgál. A kerámia kondenzátorok pedig zavarszűrésre valók. Ez az elektronika a régi szénmikrofonok működését szimulálja, így a régi és az új headsetek ezen a téren mindmáig kompatibilisek egymással.
A kábel átvezető az a gumi alkatrész, ami a kemény műanyag burkolat és a hajlékony kábel között található. Hasonló a törésgátlóhoz, csak ez rövid. Tömítőként is funkcionál, por és nedvesség elleni védelmet biztosít. A gyárival megegyező méretűt sehol sem találtam, ezért sokáig tartott a megfelelő kábel átvezetők beszerzése. Leginkább a 3 mm-es panelvastagság volt a kritikus, de emellett persze a külső és belső átmérőt is figyelembe kellett venni.
A csavarbehajtóban egy 10 mm-es HSS fúrószárat tettem, amivel az új kábel átvezetők számára felfúrtam a kábel átvezetők eredetileg 7 mm átmérőjű lyukait, kivéve a főkábelét.
Végül a VIII. kerületi Gumipartner Kft-nél nagy nehezen találtam használható alkatrészeket; peremes gumidugót illetve törésgátlógumit.
Ami az új kábeleket illeti, főkábelnek egy univerzális General Aviation csatlakozókkal ellátott mono kábelt használtam. A fejpánton átmenő kábelt, illetve a mikrofon kábelt Klotz TP414 típusú kábellel helyettesítettem. Ez egy lapos kábel, melyet hogyha középen elválasztok, akkor két darab 3.4 mm átmérőjű 2 eres árnyékolt kábelt kapok, ami ide éppen tökéletes.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Kábel: Pilóta headset kábel General Aviation | 10.000 forint |
Javítás munkadíj: Kábel csere pilóta headseten | 10.000 forint |
Javítás: Mikrofon kábel csere pilóta headseten | |
Javítás: Fejpánt kábel csere pilóta headseten | |
Összesen: | 20.000 forint |
A Shure SRH440 egy professzionális stúdió fejhallgató. Ezt a fejhallgatót azért hozták be javításra, mert a jobb oldala nem szólt. A fejpánton átmenő kábel belső vezetékei szakadtak el, ezért a javítás során kicseréltem a fejpánt kábelt.
Ez egy cserélhető kábeles fejhallgató. A hibakeresésnél először a főkábel alsó és felső csatlakozójának érintkezőit mértem egymáshoz képest a multiméter szakadásvizsgáló funkciójával. Az alsó csatlakozó egy 6.3 mm-es adapterrel ellátott szokványos 3.5 mm-es sztereó jack dugó, a felső csatlakozó egy 2.5 mm-es bajonettzáras jack dugó. A két csatlakozón az érintkezők sorrendje azonos. Egyik vezetékben sem volt szakadás.
Miután a főkábelben nem találtam hibát, eltávolítottam a fülpárnákat és szétszereltem a fejhallgató jobb oldalát. A szakadásvizsgálóval megállapítottam, hogy a jobb oldali hangszóró ép. Végül a fejhallgató bal oldalát is szétszereltem. A soron következő mérésekből kiderült, hogy a fejpánt kábel mindkét belső vezetéke elszakadt. Ez a kábel viszi át az audio jelet a főkábelből a jobb oldali hangszóróhoz.
A fejpánt kábel cseréjéhez a fejhallgató mindkét oldalát szét kell szerelni, illetve a fejpánt méretállító részénél található burkolati elemeket is le kell csavarozni. A fejpánt kábelt úgy a legegyszerűbb kicserélni, hogyha az új kábelt a régivel húzzuk keresztül a fejpánton. Ezt úgy tehetjük meg, hogyha összeforrasztjuk a két kábelt.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Fejpánt kábel csere fejhallgatón | 8.000 forint |
A fejhallgató kábelek gyakran megsérülnek, a kábel belső vezetékei érintkezési hibásak lesznek, majd teljesen elszakadnak. A legtöbb esetben a javítás szempontjából a szakadás pontos helyének meghatározása nem releváns, most viszont szeretnék bemutatni egy viszonylag egyszerű módszert a szakadás helyének kapacitásméréssel történő meghatározására.
Elektromos kapacitást általában kondenzátorokon mérünk, azonban két párhuzamosan futó vezeték között is lehet kapacitást mérni, mintha azok egy kondenzátor fegyverzetei lennének. A kapacitás jele C, mértékegysége farad. A vezetékek kapacitása a síkkondenzátorhoz hasonlóan a két vezeték méretétől, azok távolságától, valamint a köztük lévő szigetelőanyagtól függ, amely az alábbi képlettel írható fel:
C = Ε × (A / d)
Ahol “Ε” a szigetelő anyag relatív dielektromos állandója, “A” a kondenzátor lemezeinek felülete, “d” a lemezek távolsága.
A kapacitás tehát egyenesen arányos a felülettel, jelen esetben a vezetékek hosszával. Vagyis minél hosszabbak a vezetékek, annál nagyobb lesz a kábel kapacitása. Ilyen alapon megállapítható, hogy a belső vezetékek szakadása a kábel végeitől milyen távolságra következett be. A kapacitást megmérhetjük például egy erre alkalmas multiméterrel.
Az általam használt műszer nem egy drága darab.
Típusa: UNI-T UT-131 multiméter
Csak halkan jegyzem meg, hogy a mérendő kábelek kapacitása a mérési tartomány alatt van, de a mérés valamennyire mégis működik.
- Mérési tartomány: 2 nF (2.000 pF) – 2 mF
- Pontosság: ±(3 % + 5)
A méréshez a kábelben legalább 2 belső vezetéknek kell lennie. A mérés szempontjából nem számít, hogy csak az egyik vezeték szakadt-e el, vagy mindkettő. A példákban feltételezzük, hogy a kábelben csak egy helyen vannak elszakadva a belső vezetékek.
A kábel két végét [A]-val és [B]-vel jelöltem. Az [A] és [B] végpont közötti távolság, vagyis a kábel teljes hossza ismert, amit [L]-lel jelöltem. A szakadás valahol [A] és [B] között van. Az [A] végpont és a szakadás közötti ismeretlen távolság legyen [a], a szakadás és a [B] végpont közötti ismeretlen távolság legyen [b]. A kérdés az, hogy hol van a szakadás, hány centire van [A] illetve [B] végpontokól, mekkora az [a] illetve [b] távolság?
Hogyha nem ismerem a kábel méterenkénti kapacitását…
- ehhez a módszerhez ismerni kell a kábel teljes hosszát,
- a kábel midnkét végén meg kell mérni a kapacitást,
- nem szükséges tudni a kábel méterenkénti kapacitását
Hogyha nem ismerem a kábel típus méterenkénti kapacitását, akkor megmérhetem a kapacitást mindkét végpont két belső vezetéke között, és ez a két kapacitás érték úgy fog aránylani egymáshoz, mint a szakadásnál elválasztott kábel két felének hossza:
Ca / Cb = a / b
Nézzük egy valós példát. Adott egy Shure SRH 440 típusú fejhallgató. A fejhallgatót azért hozták be javításra, mert a jobb oldala nem szólt. Ez egy cserélhető kábeles fejhallgató. Először a főkábel alsó és felső csatlakozójának érintkezőit mértem egymáshoz képest a multiméter szakadásvizsgáló funkciójával. Egyik vezetékben sem volt szakadás. Azt is megállapítottam, hogy a jobb oldali hangszóró ép, viszont a fejpánt kábelben futó mindkét belső vezeték elszakadt. A fejpánt kábelt kicseréltem. Most kipróbálhatom ezt a számomra új módszert a sérült kábelen. A kábel mindkét vége meg van blankolva, a vezetékek végei elő vannak ónozva. Vajon meg tudom állapítani a sérülés helyét anélkül, hogy szétvágnám a kábelt?
Mivel a kábel típus méterenkénti kapacitását nem ismerem, viszont mindkét végpontján tudok kapacitást mérni, ezért ezt a módszert fogom alkalmazni.
A kábel [A] végpontján a két belső vezetéke között mért kapacitás: Ca = 0,085 nF = 85 pF
A kábel [B] végpontján a két belső vezetéke között mért kapacitás: Cb = 0,010 nF = 10 pF
100% = 85 pF + 10 pF = 95 pF
1% = 85 pF / 100 = 0,95 pF
A kábel teljes hossza: 71 cm
100% = 71 cm
1% = 71 cm / 100 = 0,71 cm
85 pF / 0,95 pF = 89,47 %
a = 89,47 × 0,71 cm = 63,52 cm
10 pF / 0,95 pF = 10,52 %
b = 10,52 × 0,71 cm = 7,46 cm
Vagyis a szakadás [B] végponthoz esik közelebb, attól 7,46 cm távolságra van.
A mérés egész pontosra sikeredett, ugyanis valóban látható egy sérülés a kábel burkolatán [B] végponttól 8,3 cm távolságra.
Hogyha ismerem a kábel méterenkénti kapacitását…
- ehhez a módszerhez ismerni kell a kábel méterenkénti kapacitását,
- elegendő a kábel egyik végén megmérni a kapacitást,
- nem szükséges tudni a kábel teljes hosszát
Hogyha ismerem az adott kábel típus méterenkénti kapacitását, akkor a mérést elég a kábel egyik végén elvégezni, a végpont két belső vezetéke között.
Hogyha nem ismerem az adott kábel méterenkénti kapacitását, akkor azt meg tudom mérni egy ép kábelszakaszon. Például egy Neotech KE-01 (tipikus fülhallgató kábel) kábelből levágott 1 m hosszú kábeldarab egyik végpontján a két belső vezeték között mért kapacitás, vagyis a kábel méterenkénti kapacitása 0,192 nF.
- A kábel kapacitása 0,192 nF = 192 pF / méter
- A kábel kapacitása 1,92 pF / centiméter
- A kábel kapacitása 0,192 pF / milliméter
Hogyha elosztom a kábel egyik végpontjának két belső vezetéke között mért kapacitást a kábel típus centiméterenkénti kapacitásával, akkor közelítőleg megkapom, hogy a szakadás hány centire van a végponttól:
A kábel egyik végpontján a két belső vezetéke között mért kapacitás:
0,060 nF = 60 pF
A kábel centiméterenkénti kapacitása:
1,92 pF
60 pF / 1,92 pF = 31,25 cm
Ehhez képest a mért kábeldarab a valóságban 25 cm hosszú volt, vagyis a mérési eredmény nem pontos.
Egyébként létezik más módszer is a sérülés helyének pontos meghatározására, ami költségesebb, viszont 100%-ban megbízható, a sérült kábel röntgen vizsgálata: Fejhallgató kábelek röntgenvizsgálata