A Fejhallgató Szervizben vezetékes fejhallgatók és headsetek kábelhibáinak javításával foglalkozunk.
A Szerviz Blogban a javításokat bemutató cikkeket olvashat.
A honlapon minden fontos információt megtalál szolgáltatásainkkal kapcsolatban.
A Compilot Lite egy egyszerű és masszív, összecsukható pilóta headset megfizethető áron. A jobb oldali hangerőszabályzó egy kapcsolós potenciométer, ami mono-sztereó kapcsolóként is funkcionál. Sztereó beállítás esetén a hangcsatornák hangereje külön-külön szabályozható.
A headset egyik oldala nem szólt. Illetve amikor a headsetet a tesztelőhöz csatlakoztattam, a PTT érintkezőket rövidre zárta, mintha folyamatosan be lenne nyomva a PTT (Push To Talk) gomb, holott ezen a típuson nincs is ilyen gomb. Ebből arra következtettem, hogy valahol megsérült a kábel vezetékeinek a szigetelése ezért a vezetékek összeérnek egymással. A headset ezen kívül nem volt rossz állapotban, a főkábelen illetve a fejpánt kábelen sem látszott semmilyen külsérelmi nyom vagy elhasználódás. A hangerőszabályzók nem voltak recsegősek, viszont éreztem, hogy a jobb oldalit túl lehet tekerni a végálláson és hallani lehetett, ahogy ilyenkor a potméter a fejhallgató belsejében súrolja a szivacs betétet, vagyis a potmétert rögzítő anyacsavar lelazult.
A headset szétszedéséhez ki kell pattintani a kék műanyagból a feketét, amire a fülpárnák fel vannak ragasztva. Először a headset jobb oldalába kukkantottam bele. Mint ahogy az sejthető volt, a potméter rögzítése kilazult, eredeti pozíciójához képest el volt csavarodva, de a vezetékek szerencsére még nem szakadtak le róla. Ebben a headsetben 10 kiloohm ellenállású, lineáris karakterisztikájú potméterek vannak. Kívülről lehúztam a forgatógombot, és a rögzítő anyát meghúztam egy 10-es csillagkulccsal, miközben a potmétert belülről megtartottam a kezemmel. Ha már úgyis szét volt szedve, megkínáltam a potmétert egy kis PRF 7-78-al, ami egy felülettisztító és kenőanyag spray. Ezt szemből a tengely tövénél avagy a hátulján lévő nyíláson át lehet belefújni, utána érdemes párszor megforgatni a tengelyt, majd letörölni a felesleget.
A multiméter szakadásvizsgálójával elkezdtem méricskélni, hogy miért nem szól a jobb oldali hangszóró. A műszer a PJ-055 hangszóró csatlakozó és a hangszóró között nem mutatott szakadást, vagyis a kábelben lévő belső vezetékek épek. Viszont amikor a hangszóró tekercsét mértem, ott már szakadást jelzett a multiméter.
Az ilyen, viszonylag kis méretű hangszórókat nem igazán lehet illetve nem érdemes javítani, a sérült hangszórót egyszerűbb kicserélni. Pilóta headsetekben többnyire 300 ohm impedanciájú hangszórókat használnak. Mivel ezek a hangszórók elsősorban a beszédhang átvitelére szolgálnak, nincs sok jelentősége a hangszórók hangminőségének, nyugodtan használhatunk azonos impedanciájú univerzális hangszórókat. Ugyanakkor ha nem a gyárival megegyező hangszórót építünk be, akkor a hangszórókat párban érdemes cserélni, hogy mindkét oldalra egyforma hangszóró kerüljön, máskülönben elég zavaró lenne, hogyha a két hangszóró nem egyformán szólna.
Miután a jobb oldallal végeztem, visszapattintottam a fülpárnát, majd szétszedtem a headset bal oldalát is. Bal oldalon a hangerőszabályzó potméter lábai egy áramköri lapra vannak forrasztva, ami miatt nem tudott annyira elcsavarodni, mint a másik oldalon, de az anyacsavar itt is laza volt. Miután meghúztam az anyát, preventív jelleggel ezt a potmétert is befújtam. Az áramköri lap hátoldalán található pici fekete modul az elektret mikrofon erősítője, a panel többi része csak a vezetékek összekötésére szolgál.
Ki kellett derítenem a PTT-vel kapcsolatos hibajelenség okát. Megmértem a PJ-068 mikrofon csatlakozó érintkezőit, és a PTT valóban összeért az árnyékolással. Pedig ennél a headsetnél a PTT érintkező vezetéke gyárilag nincs bekötve a panelre, vagyis semelyik másik vezetékkel sem az árnyékolással nem szabadna érintkeznie. Feltűnt, hogy a panel forrasztásaihoz közel a vezetékekről pereg le a szigetelés, amikor a csipesszel hozzájuk érek. Ezt okozhatta a szigetelés anyagának elhasználódása vagy valamilyen forrasztószer maradéka is, amit forrasztás után nem takarítottak le onnan. Tehát a vezeték szigetelésének sérülése miatt keletkezett zárlat a PTT érintkező és az árnyékolás között. Erre az volt a megoldás, hogy levágtam néhány centit a kábel felső részéből, és miután meggyőződtem róla, hogy lentebb a szigetelés jó állapotban van, visszaforrasztottam a vezetékeket a panelre.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Hangszóró: Hangszóró pilóta headsetbe 300 ohm (2 db) | 15.000 forint |
Javítás munkadíj: Pilóta headset hangszóró csere | 10.000 forint |
Javítás: Pilóta headset kábel javítás | |
Összesen: | 25.000 forint |
A Compilot Deluxe egy egyszerű és masszív, klasszikus fazonú pilóta headset állítható fém fejpánttal és zselés fülpárnákkal, megfizethető áron. Ez a headset azért került szervizbe, mert a jobb oldala nem szólt.
A headset szétszedéséhez először le kell húzni a fülpárnát, majd óvatosan ki kell szedni az alatta lévő szivacsot. A hangszóró erre van ráragasztva, ezért vigyázni kell, hogy ne szakítsuk le a vezetékeit. Az alatta lévő szivacsot szintén szedjük ki a lyukon keresztül. Ezen a lyukon keresztül hozzáférünk a panelhez, a kábelekhez illetve a hangerőszabályzó potenciométerhez is, szóval általában felesleges ennél jobban szétszerelni a headsetet. Viszont a fejpánt méretállító részén a tekerőt lelazítva kifordíthatjuk oldalra a fülkagylót, hogy jobban hozzáférjünk a belsőségekhez.
Egyszerű műszeres méréssel megállapítottam, hogy a hangszóró tekercse szakadt meg. Mivel egyidejűleg több Compilot headsetet kaptam javításra, és volt köztük egy másik, ami szintén féloldali hangszóró hibás volt, annak az ép hangszórójára cseréltem ki ennek a headsetnek a sérült hangszóróját. Később a másik hangszóró hibás headsetbe egy pár univerzális 300 ohm impedanciájú hangszórót építettem be.
A headset mindkét oldalán 1 kiloohm ellenállású, lineáris karakterisztikájú hangerőszabályzó potenciométerek vannak, viszont a jobb oldali az egyik végállásában kattan is egyet, vagyis kapcsolós. Ennek az az értelme, hogy a headset használható mono avagy sztereó beállítással is. Sztereó beállítás esetén a hangcsatornák hangereje külön-külön szabályozható, mono állásban a bal oldali hangerőszabályzóval egyszerre szabályozhatjuk mindkét oldal hangerejét.
Bár a rádió mono jelet ad, de ha van egy köztes intercom, az sztereó is lehet, illetve több különböző jelforrást is kezelhet. Fontos tehát, hogy a headsetet mindig az intercomnak megfelelő beállítással kell használni. Hogyha az intercom mono jelet ad, de a headset sztereóra van állítva, akkor a jobb oldala nem fog szólni. Hogyha az intercom sztereó jelet ad, de a headset monora van állítva, akkor a bal hangcsatorna fog szólni mindkét oldalon, a jobb hangcsatorna pedig egyiken sem.
A potmétereket rögzítő anyacsavar le volt lazulva, ezért azt mindkét oldalon meghúztam egy 10-es csillagkulccsal, illetve a potméterek kaptak némi PRF 7-78 felülettisztító és kenőanyagot. Ezen kívül a mikrofon szivacsot is kicseréltem, mert már el volt szakadva.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Pilóta headset hangszóró csere | 10.000 forint |
Egy érdekes fejhallgatót javítottam, típusa Koss KSC75 On-Ear Clip. Ez egy fül mögé helyezhető fejhallgató. Hasonlít a Porta Pro-hoz, csak nincs fejpántja. A gyári kábel megkeményedett, a kábel burkolata elvesztette rugalmasságát, ezért egy teljesen új kábelt szereltem rá, melyet Neotech KE-01 típusú kábelből és egy szerelhető kivitelű 3.5 mm-es tüskeátmérőjű sztereó jack dugóból készítettem.
Szétszereléshez először le kell húzni a fülpárnát, majd óvatosan ki kell pattintani az akasztókat. Az akasztók alatti műanyag elemet óvatosan fel tudjuk emelni, hogyha egy szikével vagy műanyag célszerszámmal alányúlunk, és körkörösen haladva minden irányból megemeljük. Három műanyag pöcök van az alján, melyek a hangszórót tartó alsó részen kialakított lyukakba illeszkednek.
A kábel kivezetéseket 2×3 mm átmérőjű átlátszó szilikon csőből készített törésgátlókkal láttam el, annak érdekében, hogy az új kábel minél tartósabb legyen. Az Y elágazáshoz zsugorcsövet illetve 3×5 mm átmérőjű fekete szilikon csövet használtam. Az elkoszolódott szivacsokat is újakra cseréltem. Erre a modellre az 50 mm átmérőjű fejhallgató szivacs passzol.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Fehallgató kábel csere | 7.000 forint |
Kábel: Neotech KE-01 kábel (2 m-ig) | 1.500 forint |
Csatlakozó: Standard jack dugó 3.5 mm sztereó | 1.000 forint |
Összesen: | 9.500 forint |
Egy David Clark H10-60 (P/N 12507G-13) pilóta headset érkezett hozzám javításra. Ennek a modellnek gyárilag cserélhető a kábele. A kábel felső csatlakozója egy 5 pólusú mini XLR lengő aljzat. A kábel alsó csatlakozója egy General Aviation csatlakozó pár (PJ-055 és PJ-068). A kábel megsérült a felső csatlakozó tövében, szigetelőszalaggal volt megerősítve. Továbbá a mikrofonja is recsegett a szár mozgatásakor.
A sérült gyári csatlakozót kicserélhettem volna egy vele megegyező típusú csatlakozóra is. Az Amphenol AG3F például pont ilyen. De ehhez a vastag kábelhez ez a fajta csatlakozó nem éppen ideális, mert a kábel szorítója nem éri át rendesen a kábelt. Ezért úgy döntöttem, hogy kicsit átalakítom a headsetet annak érdekében, hogy a javítás tartós legyen, és egy masszívabb csatlakozó típussal láttam el. A headsetre egy GX16-5P-M avagy MIC-335 beépíthető dugó került, a kábelre pedig egy GX16-5P-F avagy MIC-325 lengő aljzat.
A GX16 csatlakozó masszívabb de egyben nagyobb méretű is, mint a mini XLR csatlakozó, ezért a headseten lévő furatot a gyári csatlakozó kiszerelése után lépcsős fúróval fel kellett fúrni 16 mm átmérőjűre az új csatlakozó beépítéséhez. A beépíthető dugó külső menettel van ellátva, a lengő aljzaton pedig található egy belső menetes rögzítő gyűrű, melynek segítségével a kábelt stabilan a headsethez rögzíthetjük annak csatlakoztatása után, vagyis a kábel nem forog el és nem csúszik ki a helyéről. A lengő aljzatnál 5×8 mm átmérőjű szilikon csőből készítettem törésgátlót a kábelhez.
Az átalakításhoz először a gyári és az új csatlakozó bekötését egyaránt felvázoltam magamnak. Vagyis mindkettőről készítettem egy-egy ábrát, aztán az egyes érintkezőkhöz odaírtam azok számát és funkcióját. Mindkét csatlakozó típus számozott érintkezőkkel rendelkezik, ami azért nagyon praktikus, mert így teljesen mindegy, hogy a csatlakozó dugó vagy aljzat, illetve hogy elölről vagy hátulról nézzük. Az ábrákra azt is felírtam, hogy egy adott érintkezőhöz milyen színű vezeték tartozik a headsetben illetve a kábelben. A legtöbb David Clark headset bekötése egyébként megtalálható az interneten a gyártó honlapján:
David Clark H10-60 pilóta headset kábel csatlakozójának bekötése
Funkció | Headset | Érintkező | Kábel |
---|---|---|---|
[-] Mikrofon | fehér vezeték | Pin 1 | fehér vezeték |
GND | sárga vezeték | Pin 2 | árnyékolás |
[+] Mikrofon | piros vezeték | Pin 3 | piros vezeték |
[+] Hangszóró | zöld vezeték | Pin 4 | zöld vezeték |
[-] Hangszóró | fekete vezeték | Pin 5 | fekete vezeték |
Az általam választott GX16-5P típusú új csatlakozók bekötése
Funkció | Headset | Érintkező | Kábel |
---|---|---|---|
[+] Hangszóró | zöld vezeték | Pin 1 | zöld vezeték |
[-] Hangszóró | fekete vezeték | Pin 2 | fekete vezeték |
[+] Mikrofon | piros vezeték | Pin 3 | piros vezeték |
[-] Mikrofon | fehér vezeték | Pin 4 | fehér vezeték |
GND | sárga vezeték | Pin 5 | árnyékolás |
Miután elkészültem a kábellel, bedugtam a headsetet a kifejezetten erre a célra épített pilóta headset tesztelőbe. A mikrofon a szár fel-le mozgatásakor recsegett. Ennek a modellnek M-7A típusú mikrofonja van, amely egy erősített elektret mikrofon zajszűréssel. A mikrofon egyszerűen cserélhető, a mikrofon szárban lévő U-173/U típusú 2 pólusú villás csatlakozó dugóra csúszik rá, amit aztán a mikrofonhoz tartozó csavarokkal lehet rögzíteni egy sorkapocshoz hasonlóan. Amikor alaposabban szemügyre vettem a mikrofont, láttam, hogy az egyik ilyen csavar hiányzik belőle. Ez okozta az érintkezési hibát. Pótoltam a hiányzó csavart és még egy mikrofon szivacsot is húztam a mikrofonra.
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Pilóta headset csatlakozó csere | 10.000 forint |
Csatlakozó: GX16 5 pólusú lengő aljzat | 1.000 forint |
Csatlakozó: GX16 5 pólusú beépíthető dugó | 1.000 forint |
Összesen: | 12.000 forint |
A Razer Kraken gaming headset eme csajos színárnyalata a Quartz Pink fantázianevet viseli. A modellszáma RZ04-0283, P/N: RZ04-02830400. Ezúttal a jack dugót kellett kicserélni rajta.
A kábelen lévő tekerős hangerőszabályzó szokott még tönkremenni ezeken a headseteken. Hogyha tekerés közben recseg, akkor első nekifutásra ezzel érdemes befújni, mert az esetek nagy részében megoldja a problémát:
- PRF 7-78 felülettisztító és kenőanyag spray
A kapcsolat űrlapon keresztül is kérhet előzetes árajánlatot, | Árajánlatkérés |
Javítás munkadíj: Headset csatlakozó csere | 6.000 forint |
Csatlakozó: Headsetes jack dugó 3.5 mm | 1.000 forint |
Összesen: | 7.000 forint |