Egy David Clark H10-30 típusú pilóta headsetet javítottam, amely azzal a furcsa hibajelenséggel rendelkezett, hogy a mikrofonja egy bizonyos idő után elkezdett sisteregni. Szóval úgy tűnt, hogy nem érintkezési hibáról van szó. Mondtam is a telefonba, hogy egyelőre nincs tippem, hogy mi okozhatja a hibát, de üsse kavics, nézzük meg! Az átnézés, hibamegállapítás egyébként továbbra is díjtalan. Az üzletben le tudjuk tesztelni azokat a pilóta headseteket, melyek General Aviation vagy Airbus csatlakozóval rendelkeznek.

David Clark H10-30 pilóta headset

Ez a modell egy passzív zajszűrős típus, General Aviation csatlakozóval a kábelén. A GA csatlakozó kettő darab jack dugóból áll (PJ-055 és PJ-068). A hangszórók hang bemenethez egy általános 6.35 mm-es tüskeátmérőjű jack dugó tartozik, jellemzően nem sztereó, hanem mono. A mikrofon hang kimenetéhez egy vékonyabb, speciális méretű 5.23 mm tüskeátmérőjű, 3 pólusú jack dugó tartozik.

David Clark H10-30 pilóta headset General Aviation kábel

A modellszámot illetve a gyártói cikkszámot David Clark pilóta headsetek esetén általában a fejpánt felső részéről olvashatjuk le. A modellszám alapján a gyártó honlapjáról letölthetjük az adott modellhez tartozó dokumentációt, amely tartalmazza a műszaki paramétereket, robbantott ábrát az alkatrészek cikkszámaival, valamint a bekötési rajzot. Szerintem ez igazán korrekt dolog a gyártó részéről.

David Clark pilóta headset fejpánt: Model H10-30 P/N 12507G-10

A headset alaposabb vizsgálata során bedugtam a mikrofon PJ-068 csatlakozóját egy erősítőbe és egy másik fejhallgatóval hallgattam a mikrofon jelét, miközben a headset kábelét mozgattam, hajtogattam. A mikrofon hangja kezdetben jól hallható volt, nem tapasztaltam érintkezési hibát. Aztán egyszer csak elkezdett sisteregni. Gondoltam akkor épp itt az ideje kimérni a kábelt, most hogy a fejhallgató már produkálja a hibajelenséget.

Széthúztam a cserélhető mikrofon csatlakozóját, amely egy U-173/U típusú dugóból, valamint egy U-172/U típusú aljzatból áll. Aztán multiméterrel érintkezést mértem az U-172/U aljzat és a fejhallgató kábelén lévő PJ-068 dugó egymáshoz tartozó érintkezői között. Ennél a mérésnél mindkét vezeték érintkezett, nem tapasztaltam semmi rendellenességet.

Utána közvetlenül a U-173/U dugó érintkező tüskéire csíptettem mérőcsipeszeket, és azokkal kötöttem rá a mikrofont az erősítőre, a fejhallgató kábelének közbeiktatása nélkül. Így ismét tapasztalható volt a sistergős hibajelenség, vagyis némileg sikerült behatárolnom a hibát.

David Clark H10-30 pilóta headset mikrofon csatlakozó: U-173/U és U-172/U

Átfutottam a robbantott ábrát. A mikrofon, mint önálló egység cserélhető, a gyártói cikkszám alapján meg lehet rendelni, bár nem éppen olcsó. Ezért inkább úgy döntöttem, hogy alaposabban a végére járok a dolognak.

David Clark H10-30 pilóta headset alkatrészek

David Clark H10-30 pilóta headset alkatrészek cikkszáma

David Clark H10-30 pilóta headset bekötési ábra

Aztán valahogy véletlenül hozzápiszkáltam a mikrofon erősítését szabályzó tekerőhöz, amitől rögtön elkezdett sisteregni. A mikrofon erősítésének mértékét úgy lehet beállítani, hogy a mikrofonon található kör alakú lyukba bedugunk egy kellően vékony műszerész csavarhúzót, amivel elforgatjuk az alatta lévő potenciométert.

Sajnos a bekötési ábra arról már nem regél, hogy a mikrofon dobozában milyen alkatrészek rejtőznek, ezért óvatosan szétpattintottam egy szikével, hogy belenézhessek.

David Clark H10-30 pilóta headset mikrofon: 12948G-01 M-1/DC erősített dinamikus mikrofon

A mikrofonba épített zajszűrő és erősítő áramkör a működéséhez szükséges tápellátást a rádióból kapja. Érdekessége, hogy a mikrofon jelét diódákkal egyenirányítja. Ennek köszönhetően teljesen mindegy hogyan dugjuk össze a villás mikrofon csatlakozót, aminek egyébként két teljesen egyforma villája van. A mikrofon minden esetben polaritáshelyesen fog működni. A bekötési ábrából egyébként megtudhatjuk, hogy a piros vezeték tartozik a pozitív pólushoz a fehér vezeték pedig a negatív pólushoz. Az áramkör nem tartalmaz túl sok alkatrészt, a diódákon kívül van még benne néhány kondenzátor és ellenállás, valamint egy PNP és egy NPN tranzisztor.

Valóban az a trimmer potenciométer volt a ludas, amivel a mikrofon erősítésének mértéke állítható. A felirata alapján beazonosítottam, hogy 1 kiloohm ellenállású, és rendeltem egy újat a gyárihoz hasonló apró kivitelben. Az áramköri lap hátoldalán kiforrasztottam a hibás alkatrészt, aztán a helyére beforrasztottam az újat.

David Clark H10-30 pilóta headset mikrofon potenciométer

Ezen kívül a mikrofont elláttam egy szilikon csőből készített törésgátlóval is, annak érdekében, hogy a kábel később se törjön meg ott, ahol kijön a műanyag burkolatból.

Pilóta headset javítás, repülős fejhallgató javítás